Lediga jobb offshore Norge!

juni 4, 2009

Japp det är sant! StatoilHydro utlyser just nu 6st fasta anställnignar Offshore på någon av deras plattformar i Nordsjön.

http://www.statoilhydro.com/en/Careers/JobOpportunities/VacantPositions/Pages/Filter.aspx?k=%20wcwlocation:%22Offshore%22%20CT:%22Vacant%20Position%20Page%22&key=&c1=6

Lycka till!

Mvh
/N

9 svar to “Lediga jobb offshore Norge!”

  1. Micke said

    jag håller på och utbildar mig till licensvetsare, lagt godkänt på pinne svart 45 graders rör, och ska nu efter sommaruppehållet ta licens på Tig svart och Rostfritt. När jag är klar så har jag tänkt söka mig till Norge. (drömmen är att komma ut på plattformarna)

    Om du har några tips eller förslag hur det är bra att gå tillväga så vore det mycket shysst utav dig, du verkar sitta på en hel del erfarenhet som en rookie kan ha andvändning av.

    Mvh Micke Larsson

    Micke_303@hotmail.com

  2. Hej Micke,

    Jag har ett annat inlägg där jag har gett en hel del råd om hur och var man kan söka sig vidare för jobb i Norge:

    http://nlenkel.wordpress.com/2006/11/13/jobb-i-norge/

    Annars har jag nyligen sett att ett svenskt bolag söker just svetsare:

    http://www.nidabproduktion.se/

    Nu kunde jag inte se svetsarannonsen på deras hemsida men här är en annons som passar in precis på det du håller på att ta:

    http://www.manpower.se/MPNet3/Content.asp?NodeRef=JOB_SHOW_CAND&JobID=561448&Ref=SWEDEN_NORDIC

    Lycka till med jobbsökandet!

    Mvh
    Niklas

  3. fuat cetinkaya said

    Hej Niklas!

    Har en fråga till dig gällade oljeplattformarna i Norge. Själv jobbar jag som kock och har varit inom branchen i mer än tio år. Jag är väldigt intresserad på att jobba på en offshore i Norge. Min fråga till dig är, hur ska jag kunna gå till väga? Eller vart ska jag exakt börja ifrån? Fick jobb i London på en utav världen bästa restauranger men jag tyckte inte att det lockade mig så specielt mycket. Min dröm är att få jobba på en oljeplattform. Är det någonting du skulle kunna hjälpa mig med?

    Tacksam över alla svar!

    Mvh/ Fuat

    • Hej Fuat,

      Tyvärr jobbar jag inte i Norge längre och kan därför inte hjälpa till men möjligen ge några råd om vart du kan vända dig. Först ska jag säga att den typen av jobb du pratar om är väldigt eftertraktad och inte så många tjänster utlysta. Det finns dock en mängd olika ställen som du skulle kunna jobba på:
      - Oljebolagens plattformar, Statoil, Marathon oil, Conocophillips, BP, Esso och ENI tror jag har fasta installationer på Norsk sokkel.
      - Flytande borriggar, Seadrill, Dolphin, Stena Drilling, Aker Drilling mm.
      - Underleverantörers fartyg, PGS, Subsea7, DeepOcean, Supplybåtarsredare mm.
      - Underleverantörer till de fasta installationerna, Eurest, Kellyservices och ISS tror jag är det största inom detta.

      En hemsida där det dyker upp nyheter om nya plattformar eller när något företag söker mycket folk, http://www.offshore.no.

      Lycka till med sökandet!

      Mvh
      /Niklas

  4. ritu said

    hej! jag har fagbrev i kokk funderar på måste jag gå igenom en säkerthetskurs om jag skulle vilja söka jobba på en oljeplattform?
    MVH RItu

    • Hej Ritu,

      Ja, det måste du. Säkerhetskursen har inte med vad du ska göra offshore utan hur du tar dig dit, om det händer något och generell livräddning vilket du ju även kan ha nytta av i köket.

      Mvh
      /N

  5. Anders T said

    Hej .

    Har jobbat snart 4 år med ång och vattenventiler över hela europa samt asien. God kuskap i funktioner o system runt uppbyggnaden av ett ångsystem samt styrningen av ventiler osv. Är mycket intresserad av jobb Offshore,undrar vad de e för möjligheter? ‘

    Anders Torkildsson.

    atorkildsson@hotmail.com

    0708693299

    • Hej Anders,
      Jag är inte helt säker på hur och vart ång och vattenventiler används men vet att det finns många trycksystem med många ventiler inom offshore.
      Jag misstänker att du inte har någon offshore survival course, vilket är en förutsättning för att åka offshore och är ganska kostsam kurs, och skulle nog rekomendera dig att söka dig till varv eller landbaserad offshore-relaterad verksamhet först.

      Jag jobbar inte i Norge längre och har därför inte den senaste informationen men tycker du ska titta på sidor som:
      Aibel.no
      Offshore.no

      http://www.falck.com/nutec_no/Pages/frontpage.aspx

      Slutligen, det är hög aktivitet i Norge inom olja och jag tror att ett jobb på land snabbt kan ge möjligheter till arbete offshore och erfarenhet från landanlägg i Norge är väldigt värdefullt när man väl kommer ut på en plattform eller båt!

      Lycka till!
      /N

  6. Lars said

    Hej

    Vi fick tag i en svensk, som inte vill utge sitt riktiga namn, och intervjuade honom om tips hur man kan gå tillväga. Även samlat så bra info vi kan. Send oss gärna mail om vi missat ngt viktigt.

    Jobba på oljeplattform i Norge: http://www.cribsnorge.se/oljeplattform-i-norge

    // Lars

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

