Fårikål

september 26, 2006

Ok! Jag ska inte påstå att jag är den som lagar mat hemma hela tiden men att ens försöka göra kul mat ”hemma” i Norge är kört. Det som är det hetaste just nu på matfronten i Norge är ”fårikål”, det är precis vad det heter, gammal sönderkokt tacka. Om det är gott? Nej det tror jag inte för en sekund, men någon dag denna vecka är det fårikåldagen så då bara måste man äta det. Men för oss som inte gillar fårikål så har inte matbutikerna så mycket att erbjuda. Jag har besökt de flesta matbutikerna i Stavangers centralare delar och alla har samma fattiga sortiment när det gäller kött, fisk och kyckling. Det som det finns mycket av är korv, korv och får. Nu är jag inget bra på att tillaga får och tycker att korv är ok en gång i veckan, inte varje dag! Så vad äter jag då när jag är här? Jo jag äter smörgåsar, soppor, färdigmat och utemat. Det som dock gör att jag inte dör av näringsbrist är att lunchrestaurangen på Statoil faktiskt kan laga ganska bra mat till väldigt reducerat pris.

PS. Jo det finns bra fisk att köpa av fiskarna nere vid kajen, men då får man en hel marulk, breiflabb eller monkfish med sig hem.
headlogo.png

4 svar to “Fårikål”

  1. K said

    Så fårikål är verkligen får-i-kål? Läskigt!
    Annars är ju delar av får grymt gott, lammkotletter, lammfilé… mmm, mmmm, MMMM!

  2. nlenkel said

    Japp! Fårknotor som kokas tills det att det precis inte faller isär, detta läggs sedan lager på lager med kål. Därefter kokas det tills kålen är klar och serveras med en ljus brunsås och ärtor. ”INGEN sallad!” var en kommentar som fälldes av programledarna när de gjorde fårikål på tv. Så ska alltså riktig fårikål ätas i Norge.

  3. Svorsken said

    Niklas,

    Kul med en till svensk Niklas i Norge. Det här med mat är inte det enklaste. Skrev lite om det här:
    http://javielsker.blogspot.com/2006/09/om-att-tillhra-en-norsk-minoritet-de.html

    Men Fårikål bör du faktiskt pröva:
    http://javielsker.blogspot.com/2006/10/svorsken-lagar-mat-frikl.html

    Lykke till!

    /Svorsken.

  4. nlenkel said

    Jag har inte provat Fårikål än men måste naturligtvis göra det någon gång. En Vestlandsrätt som jag har provat är Komler vilket inte var äckligt men inte heller någon favorit. Men det är just vestlänningar som verkar gilla det av tradition tror jag😉

    Ha det bra!
    /N

Kommentera

