Nya mess, barriärer och jobb

september 29, 2006

Idag fick jag ett nytt meddelande lämnat på mitt skrivbord, inte något märkligt utöver att det inte står vem det är ifrån, som jag nu dock är nästan säker på vem det kommer ifrån. Det är mest troligt en blyg kollega som jag jobbade med under sommaren och han vill bara väl, han vill troligen ge information om saker som han tror jag missar om inte han ger det till mig. Sorry! om jag förstört en ”väldigt” spännande intrig.

Vi hade sektormöte igår och där diskuterades ”barriärer”, det var något positivt som det användes här. Det de pratar om är hinder som stoppar för att folk ska skada sig eller andra. Detta är en del av något som kallas ”kollegaprogrammet” och syftar till att skapa större förståelse för sina kollegors arbete och på så sätt minska risken för olyckor. Jag tycker dock att barriär många gånger har en dålig klang eftersom jag ser ordet som t.ex. osynliga barriärer mellan kollegor vilket är ett hinder i arbetet, det var dock inte det de menade. Annars ett ganska trevligt möte där alla fick presentera sig själva och vad de arbetade med för stunden, så även jag. Statoil har väldigt många goda sidor den enda riktigt dåliga sidan är att de envisas med att ligga i Stavanger.

Har idag sökt tre jobb i Stockholm, jag är egentligen inte riktigt kvalificerad för något av jobben eftersom man egentligen typ ska ha jobbat hos företaget med precis det som de söker folk till. Det är naturligtvis det mest praktiska att anställa folk som redan jobbar hos en men om man någon gång ska kunna gå framåt med ett företag så måste man våga titta lite längre än på grannen i rummet bredvid. Vi får väl se vad de säger, marknaden för erfaret folk är ju ganska het just nu även i Stockholm verkar det som om tittar på hur många platsannonser ute just nu. Nu ska det här inte tolkas som att jag helt spolat Statoil eftersom att det på mötet igår poängterades att Undervattensteknologiavdelningen är väldigt eftertraktad inom Statoil och skulle, om de hade mer folk, få mycket mer arbete om så gick. Undervattensområdet inom oljeindustrin är den del som växer mest just nu. Att det växer så mycket just nu är dels det höga oljepriset men även att många av de nya oljefyndigheterna finns i vattnet, och då djupa vatten.
headlogo.png

7 svar to “Nya mess, barriärer och jobb”

  1. K said

    OjojOJ! intrigen bara tätnar. Vem är den blyge mannen egentligen och varför är han så blyg? Finns det en barriär mellan er? Eller är det kanske kodade medelanden i hans lappar som varnar för ”inte-mannen” och ”hanärsvensk-mannen”s onda planer?

  2. nlenkel said

    Jag vet i alla fall vem som är den store intrigmakaren i Sverige! Men jag ska naturligtvis gå vidare med dina frågor och se vad jag hittar. Det kan ju vara just dessa frågor som måste få ett svar innan inte- och hanärsvensk- männen ger upp.

  3. Helena said

    Vad var det jag sa: En hemlig beundrare!😉

  4. nlenkel said

    Du har helt rätt! Det verkar som jag får beundrare var jag än vänder mig😉

  5. Helena said

    I know! Du har det inte lätt du.
    Men, du måste vara försiktig så att du inte krossar någons hjärta.😉

  6. katja said

    hihi🙂

  7. nlenkel said

    Det ska man naturligtvis alltid försöka att undvika. Men att leva upp till andras förväntningar kan vara svårt, för att inte säga omöjligt. Beundrare kan därför vara både något smickrande och en belastning när man ska försöka leva upp till deras förväntningar. En svår balansgång om det är en blandad bild och man då ska försöka uppfylla flera önskningar på samma gång.

Kommentera

