Jobbansökan och rekryteraren

oktober 4, 2006

Igår avklarade jag två jobbansökningar, den ena hos ett konsultföretag och den andra hos ett rekryteringsföretag.
Personen jag pratade med på teknikkonsultföretaget var trevlig och tyckte kanske att jag var ute i lite väl god tid, fem-sex månader. Jag fick ut det jag ville vilket var att få reda på vad man egentligen skulle syssla med vilket var väldigt mycket beräkningsarbeten för kundens räkning. Vad det innebär är ungefär att göra samma beräkning men med varierade parametrar en massa gånger. Det tråkiga är att just det här företaget förmodligen helst skulle vilja skicka mig tillbaka till Stavanger igen.
Diskussionen med rekryteraren var kanske inte lika givande, lite p.g.a. att han inte hade en susning om vem jag var innan han lyfte på luren. Det jag hann berätta var kanske inte så lätt att förstå när de flesta han anställde jobbade inom data. Men han tyckte i alla fall att man skulle söka det jobb man helst ville jobba med oavsett om man var kvalificerad eller inte, ska nämnas här att hans firma rekryterar till många olika företag och hade väldigt många tjänster utlysta just nu. För enligt hans åsikt så var det en bra vägvisare för ambition och framtidsplaner. När sedan han läste CV, ja han var inte särskilt intresserad av att läsa personligt brev som han sa i alla fall, så bestämde han utifrån vilka tjänster han hade tillgängliga för stunden vilken han tyckte du skulle passa bäst till. Om detta inte överensstämde med dina önskemål så kontaktade han personen ifråga och kollade om alternativ tjänst kunde vara intressant. Han försöker naturligtvis som alla andra tjäna så mycket pengar som möjligt och vill därför hjälpa så många kunder som möjligt med de sökande de har, kvalificerade eller inte. Ja, den som lever får se😉

Det svåra i det hela är ju kanske inte bara att få komma på intervju utan även att veta vad man verkligen vill göra. Som när jag pratade med rekryteraren så frågade han vilken tjänst jag sökte och ärligt talat så var hans namn på flera inom rimliga områden men ingen jag riktigt trånade efter. Så istället blev det ett flummigt berättande om vad jag ville göra mer än en specifikt utlyst tjänst. Och på något sätt så är det ju ett trevligt sätt att få söka ett jobb på, själv få säga vad man vill göra och inte försöka anpassa sig till olika utlysta tjänster där man kanske gillar 70 % av arbetsuppgifterna och saknar 40 % av det man faktiskt skulle vilja göra. Men tänk om alla fick precis som de ville? Hur skulle världen se ut då?

Är det uppenbart att tvn inte fungerar hemma hos mig?😉
Få råd och hjälp eller ge ditt bidrag till:
headlogo.png

2 svar to “Jobbansökan och rekryteraren”

  1. Helena said

    Glömde de att ta med en ny dekoder innan de låste in sig?

  2. nlenkel said

    Ja ja! Det hade ju varit för enkelt att göra allt färdigt på en gång! Den kommer nog om en sådär 12 veckor. Nu får de ju också chansen att låsa in sig i min lägenhet igen och vara löjliga med degen!?😉

Kommentera

