TEX eller Word?

oktober 17, 2006

Ja vilket ska man använda? Som Fysiker så är jag ju lite av uppfattningen att TEX är det enda tänkbara, det blir ju snygga formler och allt blir bara såååå bra. Men om alla andra på jobbet gladeligen kör Word varför ska jag då krångla till allt med att köra TEX. De problem som jag faktiskt upptäckt är att en av skrivarna inte klarar av att skriva ut min PDF-kopia riktigt. Om jag försöker på en annan skrivare så är det lugnt men det är ändå risk för trubbel om någon annan än jag försöker skriva ut. Och jag kan inte kompilera texten på jobbet på grund av att det inte finns TEX på jobbets burkar, jag har försökt. Men jag tror att jag hänger fast vid TEX tills det att det inte går längre, har sett att vissa underleverantörer faktiskt använder TEX-liknande program.
Få råd och skriv ut en minneslista eller bidra med en själv:
headlogo.png

6 svar to “TEX eller Word?”

  1. Helena said

    Men hallå!! Du menar väl ändå inte att du ens överväger att byta till ”the dark side”?
    Tänk dig att skriva formler i Microsoft Equation, hemska tanke!!!!

  2. nlenkel said

    Men de hotar med att ta bort emacs från datorerna! Jag vet inte vad jag ska göra? De säger att de inte kan dvi-filer.

    Precis det svar jag ville ha! 😉 Jag började med Word för att det var lätt att skriva in korta mötesreferat, minneslappar och generella översiktslistor på hur upplägget ska vara. Men efter Finland så har jag överfört alla texter till LaTEX! Och de gamla Word-filerna har hamnat i foldern ”OLDThesis” 😉

  3. Helena said

    Vilken tur!!
    Jag kände hur hela min världsbild började glida…
    Men jag ska inte säga så mycker eg. eftersom jag precis sitter och komponenar mitt cv i word. Jag vet, helt oacceptabelt! CV:t alltså 😉

  4. nlenkel said

    VARFÖR?!?!

    Uuuoää! Det är helt orimligt!! Varför ;-(

    Det enda som skulle motivera detta är om någon hemsk arbetsgivare säger ”vi tar bara emot filer av typen .doc!”, vad är detta? Elektroniska ansökningar kan vara ok också 🙂

  5. Helena said

    Förlåt!!!

    Jag gjorde ett hastverk hemma för ett tag sedan när jag skulle ha ett CV till Guatemala.
    Jag orkade helt enkelt inte göra ett från början i Tex.

  6. nlenkel said

    Nej! Jag förstår inte!? 

     Jo, jag kan förstå det, jag gör ju det själv ibland 😉

Kommentera

