Oljemuseet och information

oktober 19, 2006

Jag har ju glömt att berätta allt jag såg på Oljemuseet. Något som jag tycker är lite intressant och som man lätt tror men inte är rätt är hur olja ligger nere i underjorden. Man kan lätt tro att oljan ligger där nere i en stor sjö som man sedan bara sticker ned ett sugrör i suger alltihop. Om det hade varit så enkelt😉 För att råda bot på denna villfarelse så har jag tagit kort på hur berget ser ut där oljan ligger, se bilden nedan.
olje20.jpg
Från vänster ett borrprov från 4023 meter under havsbotten (Cook-formationen), från 2968,8 meters djup (Statfjord-formationen) och slutligen 3678 meter (Tarbert-formationen).
Få råd och skriv ut en minneslista eller bidra med en själv:
headlogo.png

12 svar to “Oljemuseet och information”

  1. Helena said

    Ja jag trodde absolut att det fanns ett hav av (ol)JA under havsbotten😉

  2. nlenkel said

    Jeee baby JE!😉

    Ett hav av (ol)JE!  Torrt jag vet!🙂

  3. katja said

    men vilken av de där tre är den ”bästa”?
    eller är alla lika bra?

    förresten var helena rolig (som vanligt) i sitt inlägg.
    vi ska gå med i skrivargruppen. jag har lite att jobba på för att komma ikapp!

  4. nlenkel said

    Rent spontant tror jag att den vänstra är bäst ur oljesynpunkt, ser mest porös ut vilket skulle kunna göra att oljan släpper lättare. Den mittersta är från Norges mest lönsamma fält, inte för att de har fått upp mest procentuellt men för att det var ett enormt stort fält.

    Skrivargruppen låter som ett bra val nu när K ska bli kommissarie😉 Eller ni kanske ska sikta in er på skrivarchef t.o.m.

  5. Johan said

    Jag tycker den högra ser coolast ut, men den är säkert sämst för du har inte skrivit något om den. Det kanske bara är ljuset på bilden…

  6. nlenkel said

    Det kan ju mycket väl vara så att Johan är den riktige geologen av oss! Jag har bara gissat på vänstra och jag måste nog söka lite mer på Google för att kunna säga något mer om detta.
    Sagt och gjort, nu har jag sökt på Google, så kommer Johans val från Gullfaks fälten vilka även de är väldigt stora och lönsamma! Cook-formationen är Oseberg-fältet vilket även detta är ett stort fält och skapades under ”Middle Jurassic” och ”recovery factor is now a record high 72%”. För Gullfaks är ”recovery factor expected to become 62%”. Sorry Johan! det var inte du som var geologen ;-( Bara för att vara tydlig så har Statfjord-formationen ”recovery factor expected to be 68%”. Så nu har vi lärt oss något nytt även i denna saken🙂

  7. nlenkel said

    Nu inser jag att jag svarade lite snabbt, Johan pratade ju om ”cool” vilket ju naturligtvis handlar om temperatur:
    Statfjord 85 grader C
    Oseberg 145 grader C (Niklas val)
    Gullfaks 82 grader C (Johans val)
    Vilket ju betyder att Johan mycket riktigt valt den coolaste formationen😉

  8. Helena said

    Då kan vi alltså dra slutsatsen att Johan är cool och Niklas är hot😉 Sweetah!

    FinnFemFel blir bara bättre och bättre🙂

  9. nlenkel said

    Onekligen är vi oslagbara om vi jobbar tillsammans, FinnFemFel forever!🙂

  10. Johan said

    Hehe, ja, jag prickade ju faktiskt in både sämst och coolast i mitt förra inlägg, så det är 100 % rätt än så länge. Man kanske skulle bli geolog i stället? Kanske inte i och för sig, då skulle man inte få se någon av er andra regelbundet, och det vore ju sjukt mycket sämre. Nu tror jag att jag ska gå hem, en tidig kväll i veckan är väl inte orimligt. I morgon vid den här tiden är det ju bara en tenta kvar…najs.

    Vad gäller de fyndiga ordskämten från i morse kan man ju fundera över vad som är jobbigast att simma i: ett hav av olja eller ett hav av ja?

    Det var nog allt just nu från en som inte riktigt minns när han (…eller hon…nä, han) senast höjde snittåldern i ett sällskap.🙂

  11. Helena said

    Där satt den! Du anar inte vad nöjd jag blir! Upprepning är all kunskaps moder🙂

    Jag inser precis att det är jag som har mest erfarenhet (om man vill uttrycka det på ett lite annat sätt) i fyra rätt. Du har rätt N, jag borde verkligen vara på din sida!

    Jag kan nog bara simma i ett hav av ironiska ja. Det är förvisso roligare att säga ja, men en viss självkännedom säger mig att jag inte skulle klara mig många minuter i havet av ja. Jag vet förresten inte om jag skulle klara mig bättre i ett hav av olja heller, jag simmar så dåligt…

    Lycka till på tentan imorgon Johan! Kom ihåg att det är sista dagen du behöver komma ihåg alla formlerna🙂

  12. nlenkel said

    Ja, skulle det gå att simma i ett hav av olJA? Eller går gör det säkert, man måste bara vara j…t snabb i armarna! Vi skulle ha frågat Anders o Måns🙂

    Lycka till på tentan Johan!

Kommentera

