Nya spår

oktober 23, 2006

Nu har jag ju bytt spår lite på mitt ex-jobb så det jag nu tror att jag ska försöka göra är analysera en annan del av systemet. Det stora problemet med att analysera någon del är det finns så vansinnigt många parametrar som påverkar och att de kan vara på så många olika sätt. Det hade kanske varit lite lättare om det hade varit ett bestämt projekt för då hade många parametrar varit givna, eller i alla fall så hade man kunnat göra antaganden om att de var på ett visst sätt. När jag nu försöker att analysera något för en standard så kan allt, nästan, ändras ganska mycket. Det jag kanske ska analysera är kopplingen mellan det första skyddsröret och undervattenstrukturen. Det finns nämligen väldigt delade meningar om hur denna koppling ser ut och varför det ena sättet är bättre än det andra, men vi får se det vara för svårt eller redan väldigt modellerat.
Skapa en minneslista eller få lite råd via:
headlogo.png

8 svar to “Nya spår”

  1. Johan said

    Helt galet att du bara har lite mer än hälften kvar, inte för att vi inte saknar dig, din visdom, din ålder och din dryghet här i Stockholm, men det känns inte som den tid jag skulle behöva för ett halvt exjobb direkt…det jag ville säga egentligen var att jag hoppas att du får analysera något intressant och givande, så att det känns lite roligare att sitta i landet bortom bergen. Men du kommer väl hit till helgen och helgen efter det, eller?

  2. Slutet först, Japp! det gör jag. Och sedan en helg här och sedan är jag hemma en hel vecka mmmmmmm!🙂

    Och jag ser mer och mer positivt på mitt arbete här och naturligtvis att tiden minskar. Men du ska se att imorgon så faller jag kanske lite nedåt igen ;-)  Eller så kommer jag in i ”vad ska jag göra när jag blir klar” oron.  Only time will tell!😉

  3. K said

    Borde du inte vara orolig för att tiden minskar när du just bytt spår på ex-jobbet? Eller jobbar du i 17 veckor och redovisar oavsett resultat?
    Sen att analysera ett rör + struktur kan väl inte vara så svårt? Det är ju bara att använda de metoder vi har lärt oss, t ex: approximera med perfekt ledande homogen sfär, oändligt lång cylinder, bortse från allt ”jobbigt” typ luftmotstånd, massa mm, låtsas att alla funktioner är ”snälla” och sedan lätt inse svaret?
    Borde gå på en timme.

  4. Helena said

    Haha😀
    Ja hur svart kan det vara?

    Jag har overlevt flygresan och min forsta spansklektion. Nu har jag antligen hittat ett internetcafe ocksa, sa nu ar allt bra🙂

    Ber om ursakt far franfallet av prickar och ringar ovanfor vissa bokstaver. Men det blir mer spannande att lasa nu.

    Kram

  5. katja said

    AH! ett livstecken från Helena!

    härligt😀

    Själv har jag lyckats att nästan göra en to-do-lista, nästan följa den, och bli uppgraderad till föreläsare en hel halv lektion. galna värld!
    i E1 av alla salar, där ska jag räkna tentatal och göra bort mig angående konvergensen av serier…huh!

    annars flyter livet på, tommare än vanligt är det.😦

  6. Johan said

    Jag tror att jag har klurat ut det här med approximationer, det är antagligen så att ingen kan räkna på riktigt, det är bara att låtsas och säga att man approximerar ‘för enkelhets skull’ när man i själva verket inte kan. Jag menar, den här hösten har ju alla våra kurser handlat om sätt att undvika integraler, ett tydligt tecken på att man egentligen inte kan använda dem, det funkar bara ibland, annars låtsas man…min logik är oantastlig?

    Helena, skönt att höra att du kommit fram med livet i behåll, man börjar ju bli lite orolig när det inte har kommit ett inlägg varannan timme (som man är van vid från vissa andra i utlandet, inga namn nämnda)😀. I övrigt kan jag tipsa om att man faktiskt kan skriva å, ä och ö även på utländska tangentbord, något jag lärde mig under min tid på en lite tyskare skola än den jag går på för tillfället. Tricket är att hålla nere Alt-tangenten och sedan i tur och ordning trycka på 1,3,4 för å, 1,3,2 för ä och 1,4,8 för ö (alla siffror på siffertangentbordet till höger på tangentbordet). Man kan naturligtvis trolla fram alla möjliga tecken med denna metod och lite andra siffror, men hur ofta använder man bokstäver som æ egentligen (om man bortser från vissa, återigen inga namn nämnda)? Det är bara att pröva sig fram, någonstans finns även stora å, ä och ö och någonstans på nätet finns även ett register över alla bokstäver, orkar dock inte leta nu.

    Och ja, för er som undrar så finns faktiskt ä och ö på tyska tangentbord, men definitivt inte å, så den fick man komma ihåg. Ibland lönar det sig visserligen att ha tyska tangentbord, man kan ju t.ex. skriva ß utan problem (Alt-2,2,5 för oss vanliga dödliga), men å andra sidan är den som designade de tyska tangentborden dum i hela huvudet eftersom han (eller hon) bytte plats på y och z, lätt hänt att man skrev fel när man satt och skrev saker i skolan.

    Jaja, nog babblat för idag, nu är det sängdags på den här sidan Atlanten i alla fall. Sov gott allihop!

  7. Helena said

    Tack för tipset, man lär sig mycket på tyska skolan… Av misstag såg jag att Alt + 3 blev ett hjärta.

    Så puss och kram på er! ♥♥♥

  8. K: Nja jag jobbar ju lite efter just den taktik du talar om, när klockan passerat 17 veckor så är det stopp. Detta under förutsättning att jag anser att jag jobbat med mitt ex-jobb under denna, det är klart att man kan jobba lite längre om man ser ett större mål inom rimlig tid att man fortsätter.
    Jo det gjorde jag första timmen på mitt ex-jobb. Jag tyckte inte att mina förenklingar var så kraftiga havsdjupet 100m runt hela jorden, ingen vind, inga vågor, konstant temperatur, inget tidvatten, perfekt symmetri och jag bortsåg från vattenmotståndet, min handledare var inte helt övertygad😉

    H: Nej det är ju superenkelt det enda svåra är att övertyga folk som inte jobbar på en skola att ett oändligt plan inte är en extrem förenkling, som vi ju vet att det inte är! Så det här är den enda kommentaren utan prickar och cirklar, jag tyckte det var lite spännande ♥

    Katja: Det är skönt att se att hon är tillbaka online! ToDo-listor är inte helt fel alla gånger, och att du blev uppgraderad till halvföreläsare tack vare det är inte fy skam. Men snart mindre tomt😉

    Johan: Och det sa jag till honom men de är väldigt kinkiga på att man faktiskt inte kan bortse från att vi faktiskt har 20 metersvågor i Nordsjön från en tid till en annan. Jag sa att om man integrerar över flera vågor och vågdalar så slutar det på en konstant våghöjd, han tittade lite konstigt på mig och sedan dess inte sagt så mycket😉
    Se senare inlägg för kommentar angående bra snabbkommandon.

    H2: Se senare inlägg för kommentar angående bra snabbkommandon

    Blablablablaaaaaaaaa

Kommentera

