Vad de egentligen gör på mitt kontor del 2

oktober 26, 2006

Den första delen av vad de gör på mitt kontor handlade om dykning, denna del ska ta itu med undervattensproduktionen. Undervattensproduktion är den del som växer mest och har framtiden för sig. De som arbetar inom denna del arbetar med att utveckla utrustning för att pumpa och separera produktionsströmmen. Det finns många fördelar, och nödvändigheter, med utveckling av den typ av teknologi för framtiden.

Ett av projekten som de arbetar mot just nu är Jack-projektet i Mexicogolfen, det här är vad man tror kommer att bli ett av de genom tiderna största fältet på Amerikansk mark. Men problemet med Jack är att flödet från fältet är extremt låg, trycket är tydligen väldigt högt, och skulle inte vara producerbart om man inte gör något med flödet. Jackfältet ligger på 2000 meters havsdjup och sedan vidare 6500 meter ned i underjorden. Att installera en plattform och installera pumpar på fältet betyder att man först måste pumpa 2000 meter bara för att komma ned till botten, kan vara så att man även måste pumpa upp vatten från en underjordisk källa och i så fall ytterligare 2000 meter. I tillägg till de 2000/4000 meterna så kanske alla borrhålen inte ligger på samma plats utan kanske är utspridda över ett stort område, på ett stort fält är det nästan garanterat att man vill ha borrhål i yttre och inre delar av fältet. Det här är en växande marknad eftersom de flesta nya fält hittas på allt större djup, eller det är först på senare år som det har blivit möjligt att borra på dessa havsdjup.

Separation är till för ungefär samma problem som för pumpning. I mycket av olja som plockas upp finns det en massa vatten. Om man först måste pumpa ned en massa vatten för att få upp oljan så vill man ju helst bara pumpa upp olja och inte en massa vatten, om man då kan separera bort vattnet redan på botten så kan man tjäna mycket pengar.

Ett av de största ingenjörsproblemen man sliter med för denna typ av teknologi är att få lång nog drifttid utan underhåll. Att åka ut och göra underhåll på den här typen av teknik kostar otroligt mycket pengar eftersom det otroligt lång tid att bara lyfta saker från botten upp till ytan. Det krävs även nästan specialutrustning för allt du ska göra som tex. när du ska lyfta ned något som är medeltungt kan du inte använda vanlig wire eftersom den kommer ha en så stor egenvikt att den inte klarar av att lyfta tillräckligt och sedan ökar man diameter tills den blir orimligt stor. Vad man vill med utrustningen är att den ska vara underhållsfri, under säg fem år, och sedan kan man utan problem åka ut och byta till en ny och kasta den gamla. Tyvärr är det mesta vi har omkring oss inte underhållsfritt, processutrustning har vanligtvis en väldigt tät underhållsplan där saker ska smörjas dagligen, rengöras varje vecka och slitdelar bytas varje månad.
Läs om roligare än detta ämne eller skriv något kul på:
headlogo.png

14 svar to “Vad de egentligen gör på mitt kontor del 2”

  1. N0lleuppdrag?? Vad var egentligen poängen utöver att vara helt sjukt! Peo har lagt upp filmerna på sin hemsida med oväntat bra kvalitet. Men jag ser inte riktigt vad syftet är med det de gör? Någon som har en ide?

  2. K said

    Var inte du på NG eller?

  3. Johan said

    Drygare!

  4. Var du det eller!? Eller gick du hem lite tidigt?

  5. K said

    Pratar du med mig?

  6. Är det någon annan som är kaxig här eller? eller?

  7. Calle said

    Mm jag, eller vänta.. nej. Men. Jag fick ett brev från hållf-inriktningsansvarig (han heter Mårten, en kompis kanske N?). Han gav 6 orsaker till varför man ska läsa hållf. Och mitt i allt står det att av 20 färdiga hållfare i år så stack 7 st till Norge. Tycker jag var lite kul.

  8. Ja han är typ inriktningsansvarig för hållf. Och jag tror att jag är en av dessa 7, trots att jag ju inte jobbar här, än i alla fall. Var det ett av de sex skälen till att man skulle gå hållf.? Dåligt argument tycker jag! Välj inte hållf. av den anledningen i alla fall 😉

  9. Calle said

    Jag gick när han började prata idag, så jag tror inte jag ska välja det alls, även om hans andra argument i mailet var rätt vettiga. Man kan tex bli chef på Ericsson om man går hållf, eller på nåt annat ställe för den delen.

    Nej jag blev mer intresserad av finansmatten eller strömning faktiskt.

  10. Helena said

    Ah, skont att du inte tanker ga over till the dark side (fysikinstitutionen ;))!

    Jag tror att stromning ar schysst. Finansmatte ocksa for den delen, det ar ju trots allt matte 🙂

  11. Johan said

    Jag kom att tänka på en sak när jag läste kommentarerna till deta inlägg. N har börjat skriva ett inlägg per dag i stället för de vanliga fem, men vi vanliga dödliga hinner ju ändå bara kommentera lika mycket (eller lite) som innan. Så min fråga är nu: Niklas, är det en medveten taktik från din sida för att samla alla kommentarer på ett ställe och därmed underlätta för oss, eller är det bara så att du helt enkelt drabbats av hybris och numera tror dig komma undan med att se ut som att du jobbar och skriver galet långa inlägg i stället för att, som tidigare, snabbt slinka in på bloggen och skriva ett inlägg när alla andra tittar bort, tar på sig lusekoftan eller vad man nu kan göra i Norge som tar kort tid? Ett tredje alternativ är ju att du testar hur bloggstatisktiken funkar, men den trodde jag vi hade avfärdat som ren bluff.

    Sov gott!

  12. Helena said

    Jag tycker att det ar jattebra att samla alla kommentarerna pa ett stalle eftersom jag alltid kommer i efterhand. Annars blir jag sa latt lite schizo… Eller ja, blir och blir, men ni fattar.

  13. katja said

    galhsutalemö fvajreö l1!!!!!!!!!!!!!

    nu kanske ni undrar varför jag gjorde sådär?
    Det är bara för att göra er uppmärksamma på att
    det finns en kraminsamling bland kommentarerna i ett av inläggen längre ner… så sluta aldrig läsa 🙂

  14. C: Låter som ett klokt val, och i övrigt håller jag med H.

    J: En blandning, att jag skulle ha någon omtanke för er är naturligtvis inte en anledning, av att inte ha så många uppslag varje dag och att jag de senaste dagarna varit lite upptagen när jag vanligtvis brukar ha motivation till att skriva. Bloggstatistiken är inte pålitlig så den lägger jag inte någon vikt till längre.
    Då åker lusekoftan på då åker lusekoftan på …..

    H: Just det! 😉

    K: Katja hänvisar till inlägget: Fråga A o M

    All: Simma lugnt¡!

Kommentera

