Sängkläder och längd

oktober 31, 2006

Jag har under flera år förundrats över varför täcket alltid ska vara för kort. Alltså det är aldrig för kort hemma, på hotell eller i Sverige i största allmänhet. Men i de norska lägenheter jag fått tilldelat mig är de alltid för korta. Efter noggranna mätningar har jag nu fastställt att ett Norskt täcke är 160 x 160 cm stort. Och jag som då är aningens längre än detta, inte många centimetrar men ett par, får alltid frysa om tårna, mitt knep för att inte få frostskador är lägga täcket på diagonalen så sticker i alla fall inte tårna ut. I tillägg till korta täcken har de platta kuddar, varför köper folk platta kuddar och korta täcken? Det känns ju som att kuddar är till för att var tjocka och täcken är till för att täcka hela kroppen!

Helt Kokkobahia alltså!
Läs om roligare än detta ämne eller skriv något kul på:
headlogo.png

27 svar to “Sängkläder och längd”

  1. Per said

    Kan kontra med att i Tyskland har de kuddar som ar ca 90×90 centimeter, och jatteplatta. Funkar bra om man viker den dubbel (bara en san sak! vilken vettig kudde gar att vika?) men ar det verkligen syftet?

    Hur tanker de egentligen?

    I England daremot, har de lattelanga kuddar, vilket ar superbra. Man kan rulla runt i hela sangen utan att riskera arr hamna mellan kuddarna.

  2. Tja!

    Visst är det konstigt? I Tyskland kanske de har stora kuddar för att de ska få plats med sina hockeyfrillor😉

    Det är ju vettigare och kanske mer förståeligt att göra längre kuddar, det passar ju liksom ihop med sängen jämfört med fyrkantiga, så att man just slipper glida ner mellan två stycken.

    Är du i Tyskland eller England just nu?

  3. Per said

    Just nu i England. Mkt trevligt i jamforelse. Har pratar ju folk ett begripligt sprak. Dessutom ar olen dyr, vilket ar bra for halsan🙂

    Enda problemet ar kommunikationerna. Om man bor i det narmaste samhallet (6km) sa gar sista bussen fran jobbet 1730. Jag bor i Oxford (12km) och om man inte hinner med 21.30-taget (eftermiddagsskiftet pa experimentet slutar ca 22) sa gar nasta 0030. Helt galet. Blir till att aka taxi.

  4. Ja det är naturligtvis trevligt när man utan problem fattar vad folk säger. Jag som inte kan ett ord tyska skulle tycka att det var ganska trist att jobba i Tyskland😉

    Mm-mm! Dyr öl vet jag allt om, här i Stavanger kostar en stor stark cirka 50 Nok vilket blir 60 Sek. Så har man tänkt bli full så ska man ha ett fast jobb. Väldigt bra för hälsan😉

    Märkligt med bussarna, eller är det bara 10 personer som är kvar till tio på kvällarna och de flesta har bil eller är där tillfälligt? I så fall kan man kanske förstå men annars verkar det lite knäppt. Är det en skola du är på eller är det ett rent forskningslabb?

    Just det! Du ska till Houston ha jag hört, helt crazy men kul också. Har ni blivit ditbjudna och vad betyder det? Jag misstänker att ni tyvärr inte får provsitta rymdraketen men ni kanske får se den på lite närmare håll än de flesta? Jag kan tänka mig att ni håller många tummar för att flighten inte ska bli försenad😉

  5. Per said

    Nja, inte Houston utan Cape Caneveral. Av nan anledning har de kontrollrummet i Houston, men uppskjutningen i Florida. Foredrar Florida framfor Texas dock🙂

    Inbjudan betyder att vi far titta pa fran en plats som ar mycket narmare an man nansin skulle fa annars. Inte prova rymddrakt😦 Inte heller traffa Christer, savitt jag har forstatt, eftersom han ska sitta i karantan sista veckan, sa vi inte smittar ner hela rymdstationen med laskiga Svenska virus.

    Men framfor allt innebar det att jag och min bror far glida runt i Florida i en vecka i en Mustang cab!

    Mkt battre an snokaos i Stockholm😀

  6. Det sista där förstår jag inte! Skulle det vara bättre att glida Cab i ett varmt och soligt Florida än att frysa häcken av sig i ett slaskigt och kallt Stockholm?😀

  7. Per said

    Inte alls🙂

    Marker att du ocksa har jakligt fullt upp pa jobbet… Har funkar ingenting, sa jag sitter vid min dator och vantar pa att experimentet ska borja igen. Kan inte ga och gora nat annat heller, for da missar jag forstas experimentstarten.

    Langtar hem😦

  8. Japp! Busy is my middle name!

    Nej, min handledare är någonstans och en annan snubbe som jag vill prata med är uppbokad på Yoga hela dagen så där har jag inte mycket att hämta🙂

    Inte så farligt än och sedan så har jag ju redan börjat räkna ner till hemresan på fredag. Sist jag åkte hem kom jag ju hem mitt i natten, som du gör på fredag P tror jag, denna gången åker jag nog från jobbet en timme före jag egentligen slutar och är hemma typ 21:00 vilket gör att min fredagen inte behöver vara helt förstörd.

  9. Per said

    Jo, jag landar 0020 eller sa. Det bidrar ju att jag har en timmes tidsskillnad ocksa. Brukar iofs komma hem sent. Egentligen ar det nog onodigt, men jag har fatt for mig att det ar lika bra att stanna hela arbetsdagen.

    Men a andra sidan borjar ju de flesta droppa av efter lunch pa fredagar anda… Naja, bokat ar bokat.

    Du aker hem nastan varje helg nu, eller? Inte inga kalas i Stavanger?

  10. Det är lite svårt som du säger med att dra före alla andra men även här börjar folk droppa av, faktiskt redan på torsdagskväll, så det skulle inte spela någon roll men det ser bättre ut när man är kvar hela dagen.

    Japp, jag hade egentligen planerat att jag skulle åka buss och tåg hem den helgen som kommer men det blev orimligt. Det skulle ta typ 16 timmar vardera riktningen och kosta nästan lika mycket som flyget, i alla fall om jag hade velat ha sovkupé. Men om jag nu inte kommer att arbeta mer i Stavanger så hade jag tyckt det hade varit intressant att se om det gick och även se vägen, men inte under 32 timmar😉

    Så nu får det fungera som ett pendlingstest, testa hur det är att resa fram och tillbaka varje vecka mer än en helg. Det jag tycker är lite jobbigt är bytet, denna gång blev ju mitt bagage kvar i Oslo, eftersom det alltid är ett orosmoment om man ska hinna med och även en del som förlänger resan mycket. Att bara pendla till Oslo tror jag skulle fungera väldigt bra eftersom man nästan skulle kunna åka tidigt på morgonen, från Sthlm, och vara i tid på jobbet och sedan efter arbetsdagen resa hem, och inte vara hemma alltför sent. Det är ju liksom bara 50 minuters resa till Oslo sedan är det resan till och från flygplatsen så man orkar ju inte resa varje dag.

    Nu har jag inget jobb på G i Oslo så jag behöver inte fundera på det så mycket😉

  11. Per said

    Mmm, att agna 32 timmar av helgen till resa kanns lite sadar, och ska man pendla med flyg maste man bo nara arlanda, den saken ar klar.

    Nar jag aker till Tyskland eller England har jag ju 2 timmar transfer nar jag ar framme, sa det skulle inte funka varje dag🙂

    For ovrigt, vad kostar inte pendlarkort pa flyget?

    Men det ar ju en klar fordel om man veckopendlar att man kan aka pa mandag morgon istallet for sondag eftermiddag.

    Du far helt enkelt borja jobba pa McKinsey som alla andra… Da ar du ju i stockholm da och da iaf🙂

  12. K1 said

    ojojoj vilken konversation!

    vi andra är inte riktigt representerade i de här kommentarerna.

    snart ska jag på trist(?) exkursion till Pythagoras Fabrik i Norrtälje(?) men jag är sådär sugen…😛

    Hoppas ni har det bättre🙂

  13. Per said

    Tja, battre vet jag val inte.. Jag maste sitta och sunka pa jobbet till klockan 22, minst.

    11-timmarsdag igar och 14 idag🙂

    Fria arbetstider my ass!

  14. Ja, alternativt att man bor nära centralstation, så att det bara tar 25 minuter från Arlanda. Men jag har en kollega här på Statoil och hon pendlade mellan Stavanger och Oslo under ett halvår, varje dag. Resan mellan Stavanger och Oslo tar cirka 40 minuter. Men jag tror hon säkert hade en halv till en timmes resa på Stavangersidan och på Oslosidan säkert minst en timme.

    Jag har dock inga direkta planer på att börja dagspendla från Stockholm men det är mer att det inte ska vara ett så stort projekt ifall man måste hem. Och precis som du säger att man kan åka på måndag morgon istället för att behöva åka söndag kväll. Att åka ohemult tidigt på måndag morgon är ju inget problem men att åka söndag kväll förstör ju hela söndagen, nästan i alla fall.

    McK, nej jag tror inte det. Det är liksom inte min typ av företag tror jag. Efter att ha hört mer om hur vissa andra konsultbolag jobbar så måste jag säga att McK inte bara är dåliga, vilket man naturligtvis tror😉 , utan faktiskt har många bra saker med hur de behandlar sina anställda. Sedan tror jag att många gånger de som jobbar för mycket, oavsett företag, faktiskt har lite sig själv att skylla, jag tänker att de försöker leva upp till sina förväntningar på hur företaget ska vara. Och det inte alltid är cheferna som pressar sina anställda utan att myten gör det åt dem😉

  15. Alla är välkomna att hänga på!

    Det är härligt när man själv får bestämma hur länge man ska jobba. Frihet under ansvar😉 frihet att jobba alla vakna timmar.

  16. Johan said

    Tja, jag har inte så mycket åsikter kring det här med att veckopendla, men jag kan yttra mig om kuddarna i alla fall…i södra Tyskland och i Österrike har de kuddar jag stött på varit ungefär som hav man sjunker ner i med huvudet, ganska skönt eftersom man inte hör lika mycket när kudden täcker öronen (hade inte varit så dumt i Finland ;-)), men livsfarligt om man skulle få för sig att sova på magen, undrar hur det är tänkt? I Frankrike har de raka motsatsen, stenhårda rullar som inte ens är sköna att luta huvudet mot, mycket oklart, men Franrike är ju lite konstigt också…

  17. Helena said

    Har borta ar kuddarna ganska sma, platta och harda. Later val trevligt?
    Men som kompensation(?) sa ar olen billig😉

  18. Per said

    Fick plotsligt mer att gora, och mindre trakigt pa jobbet. Klockan 1945 sager min chef ”du kan val halla en presentation imorrn klockan 9 nar det ar task force meeting?”

    Sa nu sitter jag och snickrar powerpoint som en annan konsult.

    Snall som han ar erbjod han sig att skjutsa hem mig nar vi slutar dock🙂

  19. katja said

    ja, och jag har ägnat mig åt att frysa fast tårna i fabriksgolvet i Norrtälje… det var spännande men ospännande. Det är förresten Kalles släkts gamla fabrik, den där. När det var kris på 20-talet så kallade man in en av hans släktingar som skulle fixa biffen så att säga, men han var en klåpare (det verkar inte vara ett dominant arvsanlag) och hela skiten gick i kånken istället… ja, så kan det gå.

    nu ska jag laga lite mat och förbereda lägenheten för att en fyrbent liten prinsitessa flyttar in här imorgon. det blir mysigt med lite sällskap här i ensam lägenhet.

    pussokramheladan

  20. J: Men vad hade man kunnat vänta sig från Frankrike!

    H: När det är varmt och skönt behöver man inte så mycket kudde och billig öl hjälper naturligtvis till😉

    P: Trevligt att du till sist fick något att göra. Om man ska söka på Google Map efter vart du är vilken adress eller platsnamn ska man då söka på?

    Katja: Vad gjorde du i Norrtälje och varför på fabriken? Och vad menar du med att det INTE är något ärftligt?

    All: Idag var det kallt och strålande väder i Stavanger. En oljerigg har slitit sig och nu på drift någonstans i Nordsjön. Det är ingen miljökatastrof eftersom det är en borrigg som höll på att flyttas från A till B, dagens största nyhet i norska tidningar.

  21. Coolt!

    Jag var på helt fel sida av Oxford och letade när jag försökte igår. Det ser ut som det ligger mitt ute på landet🙂

    Intervju ett med Mörbyföretaget klar! Telefondiskussion med en svensk chef, intervju i Stockholm ska egentligen vara vecka 46 men eftersom jag kommer hem vecka 47 så blir det nog då. Låter lovande både arbetsmässigt och att jag nog skulle tillhöra den erfarna delen av de nyantagna de ska ha😉

  22. Johan said

    Mörby som i mitt Mörby?

  23. Ditt och ditt vet jag inte, delvis är det ju mitt eftersom jag kommer från Täby😉 Jo det stämmer, jag tror du kan se deras kontor från ditt …. fönster. De har kontor på Svärdvägen och du bor väl i typ Berga, om jag inte missförstått det helt? De har tydligen flyttat dit nyligen och satt tidigare i Täby.

  24. Johan said

    Nja, nästan, de är på fel sida motorvägen, men från trädgården kan jag nog se deras grannar om inte deras hus.

  25. katja said

    Fan vad kul med intervju där Niklas!

    Du är ju grym ju!🙂

    För att svara på fabriksfrågan: är en del av den kurs (swedish society) som jag är seminarieledare i. då åker man oxå på exkursioner och ser olika delar av storsthlm ur olika perspektiv (tex industrihistoriskt i det här fallet)… och kalle är en av de minst klåpiga jag känner, men torkel den stackarn (dvs släktingen) han var en klåpare… så, näe. de generna tog vägen nån annanstans🙂

    På tal om jobb så har min kompis hanna fått jobb på sin första intervju! Inte dåligt alls!

  26. Ah, den kursen visste jag inte att du höll😉 Men det verkar ju kul att lära sig lite om släkten Pauli😀

    Schyst att fixa jobb på sin första intervju!

Kommentera

