Här har jag bott i Stavanger

november 28, 2006

Jag har ju jobbat i Stavanger vid flera tillfällen tidigare och aldrig bott i samma lägenhet någon gång, men på dessa platser har jag bott till dags datum, inga hotell medtagna här:

stavangermap.GIF

Vissa av dessa är bättre än andra och vissa har varit riktigt skit 😉 Det här är lite upprensning i gamla planer om inlägg som jag gjorde för länge sedan men aldrig blev klar med.

13 svar to “Här har jag bott i Stavanger”

  1. Johanna said

    hej!
    undrar bara lite hur man hittar en billig lägenhet eller billigt rum, försöker leta lägenheter från sverige, men e ju super svårt! har fått jobb o dom försöker hjälpa mig me boende, men tiden börjar rinna iväg.

    tack på förhand

    med vänliga hälsningar

    johanna

  2. Hej Johanna,

    Jag har skickat ett svar till den mailadress du gav när du skrev kommentaren.

    Lycka till med bostadsjakten!

    /N

  3. Meia said

    Hej!
    Jag och min pojkvän har precis samma problem som Johanna. Skulle bli väldigt tacksamma för lite hjälp vi med 🙂
    Tack!

  4. Erik said

    Tjenare!
    jag och min bror drar till stavanger på lördag och vi ska tydligen bo i studentlägenhet på 12kv/m för 3000kr i månader.
    Vi ska vara där i minst 7 månader och skulle vilja ha ett riktigt boende…
    Tänkte om du har några tips!

    mvh / Erik

    • Denize said

      Hejsan Erik!

      Nu var det länge sedan du skrev detta inlägg. Men det är så att jag ska iväg till stavanger till sommaren och skulle behöva få tag på billigt boende snarast. Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde vägleda mig till hur jag skulle kunna få tag på någon studentboende?

      Vänliga hälsningar
      Denize

      • Hej Denize,

        Jag har inte varit i Stavanger på många år och har därför inte några bra råd för billiga bostäder men ett råd ska jag ge, i Norge är det förmånligt att bygga sitt hus med en uthyrningsdel varför det finns väldigt många rum eller eller ”hybel” som det heter på norska. Så mitt råd är att försöka hitta någon privatperson som hyr ett rum,jag har gjort det flera gånger själv och tycker att det fungerar väldigt bra.

        Lycka till

        /Niklas

  5. Sent ska syndaren vakna 🙂

    Tyvärr har jag inga bra råd här. Kommunikationerna i Stavanger är förhållandevis bra så att bo en bit utanför byn är inget problem.

    Lycka till!

  6. Hej Johanna,

    Tyvärr så är det så att det kostar väldigt mycket att bo i Norge och
    Stavanger. Jag har tyvärr inte något bra råd om hur du ska hitta
    lägenhet från Sverige, jag har haft tur att alltid få hjälp av min
    arbetsgivare med bostad. Men försök att hitta något med kort
    uppsägningstid så att när du väl kommit dit kan byta om du känner att
    det är helt fel.

    Annars är mitt råd för att hitta billigt boende att gå en bit utanför
    centrum och förhoppningsvis sjunker priset med varje meter bort från
    stan du går. Det finns ganska bra kommunikationer i Stavanger så det
    bör inte vara något problem att bo en bit från stan.

    Hoppas du hittar något bra boende och att du trivs i Stavanger!

    Ha det bra!

  7. miia said

    heeeeeeeeeeej!!

    gud ja ser att hela svea rike har varit på dig med info om Stavanger, och jag måste tyvärr störa dig ang det också om det går bra.

    du får gärna maila mig allt du kan och vet, om jobb och boende..

    Tusen tack på förhand!

    Önskar en fortsatt fin sommar!

    // Miia

  8. Britt-Marie Lundèn said

    Hejsan.
    Vår läkarstuderande son har fått jobb inom hemtjänsten i Stavanger i sommar.
    Har du något förslag på boende för honom.
    Tacksam för svar.
    Med hälsningar från Martins mamma.
    Britt-marie Lundén.
    Öland

    • Hej Britt-Marie,
      Kul att din son har fått ett jobb och jag tror att han kommer trivas bra i Stavanger, det är en trevlig stad.
      Tyvärr så kan jag inte hjälpa till med kontakter eller direkta råd om boende eftersom det var väldigt länge sedan jag själv bodde eller jobbade där. Det jag tror fortfarande gäller är att det är väldigt dyrt att bo centralt men min erfarenhet är att buss och tåg trafiken fungerar väldigt bra och att man därför inte behöver bo central utan ganska enkelt kan ta bussen när man ska dit eller för den delen till jobbet.

      Lokaltrafikens hemsida: http://www.kolumbus.no/
      Lokaltidningen i Stavanger: http://www.aftenbladet.no/

      I Norge är det väldigt förmånligt att hyra ut del av sitt hem varför många när de bygger hus bygger en ytterligare lägenhet som de kan hyra ut. Jag har varit inneboende, eller det är snarare som en lägenhet i en villa och jag tyckte det var väldigt bra eftersom man fick en naturlig kontakt rakt in i det lokala samhället.

      Lycka till!

      /N

  9. Britt-Marie Lundén said

    Hej Niklas.
    Ja det är ju ett bra tag sedan jag skrev till dig angående vår sons resa till Stavanger.
    Skall berätta hur det blev.
    Han fick ett mycket bra boende. En stor 5-rumslägenhet delad med 3 andra killar. Han trivdes även med jobbet och med staden. Vi var och hälsade på honom Oj, vilken härlig stad. Vi trivdes så bra min man och jag.

    • Hej Britt-Marie,

      Kul att höra att allt gick bra och att ni också trivdes i Stavanger! Nu är det länge sedan jag var där själv men det är en härlig plats mitt mellan de höga bergen och havet.

      Tack för din återkoppling, det är alltid kul att höra hur det har gått, många av de som frågar får man bara höra om planerna och aldrig hur det slutade.

      Ha de!

      /N

Kommentera

