Pressen ökar

november 28, 2006

Ja, som jag skrev lite tidigare i bloggen så har ju Statoil utlyst totalt femton nya tjänster till min avdelning. Med anledning av detta så pratar många med mig om att jag naturligtvis borde söka någon av dessa tjänster. Det är lite jobbigt att behöva spela med att man nog ska söka någon av de utlysta tjänsterna. Men jag har ju redan varit på en intervju för en tjänst på avdelningen som någon typ av representant inom dykavdelningen, och jag tror att jag egentligen fick den tjänsten. Det var ju som en del av den intervjun som jag fixade mitt ex-jobb på Statoil.

Som tur är så finns det många konsulter inhyrda på avdelningen som man kan prata öppet med, jämfört med de fasta som lätt kan prata vidare till någon av mina chefer. De inhyrda har många gånger samma uppfattning om att arbeta på Statoil som jag upplever. Jag pratade med en konsult idag och han var inte intresserad av att bli fast anställd eftersom det skulle betyda att han var tvungen att flytta. Han bor i Haugesund, vilket bara är en och en halv timmes båtfärd från Stavanger, men skulle alltså vara tvungen att flytta till Stavanger om han blev fast anställd. Eller att han själv börjar betala sina resor och sin bostad som han bor i när han är i Stavanger. Detta ser jag därför som ett svar på min undran om det skulle gå att bo i Stockholm och pendla till Stavanger, nej! Planen på att bli anställd i t.ex. Oslo och sedan pendla till Stavanger och vidare till Stockholm var tydligen heller inte helt funkis enligt honom jag pratade med, han hade haft liknande idéer. Jag misstänker dock att, givet att jag inte bränner mina broar med Statoil, jag borde kunna börja jobba för Statoil senare om jag skulle ändra mig av någon anledning. Jag tror även att mer erfarenhet inte skulle vara ett problem utan en tillgång om man ska jobba för ett oljebolag.

Jag har föresten kontaktat avdelningen som har hand om företagspresentationer på skolor och liknande i Norge om att de borde åka till Sverige. Jag skickade dock ett ganska öppet brev till en huvudmailbox och sökte någon som jag kunde prata mer med angående en presentation på KTH någon gång i februari. Men jag skickade mailet i måndags och har inte hört något än, kan vara på grund av att jag försökte skriva på Norska. Jag har ju även initierat ett besök från Acergy till KTH, eller det var egentligen inte jag som tog kontakt utan en av mina kompisar på som tog kontakt med mig😉 Det borde finnas en hel drös med företag här i Stavanger som skulle kunna vara intresserade av att ta sig en tur till Stockholm för att invitera ingenjörer att arbeta i Norge. Om konjunkturen håller i sig i Norge under nästa år så borde det vara en mycket större andel utländska företag på Armada nästa år. Alla företag här skriker ju efter ingenjörer.

Blablabla………… ordbajsa är så skönt ibland……

And there is more where that came from!😉

Kommentera

