Skrivkramp

november 30, 2006

Det är svårt och jobbigt att sitta och bara skriva hela dagarna, nja ok jag blandar och ger i lite olika riktningar om dagarna men i alla fall. Att sitta och försöka korrekturläsa ex-jobbsrapport och samtidigt försöka fylla på med mer kunskap/fakta är inte bara lätt. Jag har ju skrivit kontinuerligt men kanske är det ett kapitel som fått mer och bredare stoff än alla de andra kapitlen. Detta för att det har varit lite svårplacerat till de andra kapitlen. Så jag borde säkert ha delat upp detta justerande arbete i mindre/olika delar för att komma till ett slut med jämna mellanrum. Men det är väl bara en tidsfråga tills det att jag når slutet. Jag tror att man borde bli bättre på att skriva bra saker från början eller att man skriver tydliga textpaket och kanske hellre då många textpaket.

Sedan är det ju så att det är ganska kul att skriva något första gången men att sedan sitta och analysera vad man skrivit och försöka bättra på det. Nej, det är inte så kul faktiskt.

Lite motsägelsefullt att skriva ett långt inlägg om skrivkramp. Men det handlar inte om det direkta skrivandet utan just det här med att försöka korrigera min egen text dagarna i ända. Så därför bluddrar jag ett gäng rader till 😉

mouse1.gif

Ja, och jag får faktiskt inte bara skrivkramp utan även fysisk smärta i axlar och händer/fingrar av allt skrivande, eller egentligen så är det nog inte skrivandet utan stillasittandet. Hur kan man dag ut och dag in sitta stilla framför ett skrivbord utan att gå sönder? Jag har ju typ alltid tidigare haft arbeten där man aldrig sitter framför ett skrivbord utan alltid rör på sig. På de jobben har man ibland undrat om man skulle gå sönder av det fysiskt tunga arbetet men så länge man lyfte på rätt sätt så var det ju ganska safe men här? Vad betyder det att använda musen på rätt sätt? Här handlar det ju om att man sitter still och gör saker som är onaturligt för människokroppen. Det betyder ju att det bara kan sluta på ett sätt i permanent skada! Ja, man får väl försöka röra på sig på sin fritid som ju då också blir en del av arbetet? Nja man ska nog inte fundera så mycket på sånt här 😉

Blabla …bla…….. jag får sluta nu!

6 svar to “Skrivkramp”

  1. Per said

    Ja, att skriva kontinuerligt är verkligen grundtipset när det gäller exjobb. Nån som blir förvånad när jag säger att rätt få faktiskt gör det?

  2. För att man ska kunna skriva kontinuerligt så tror jag man ska ha lite för lite att göra om dagarna, alternativt att man sitter i en liten byhåla på norska västkusten 🙂 Nej men det krävs att man har för mycket tid och inte sliter med att hinna med det dagliga arbetet.

    Hur gör du nu för tiden då? Skriver du kontinuerligt till artiklar, rapport eller hur du nu pressenterar delresultaten?

  3. Per said

    Haha, jag skriver verkligen inte kontinuerligt 🙂

    Eller… varje gång man kommer till JET måste man skriva vad man har tänkt göra, och när man åker ska man skriva vad man har gjort. Det hjälper iaf till att strukturera upp vad man håller på med. Sen måste man ju då och då hålla en presentation eller åtminstone diskutera sina resultat med nån ansvarig.

    Sen har jag ju inte publicerat nåt själv än, utan bara varit med i projekt.

    I allmänhet tror jag folk skriver sina artiklar veckan före deadline.

    Att skriva kontinuerligt är nog inte det effektivaste, men det hjälper en att hålla reda på vad man gör. Extra användbart på exjobbet, som ju är det första större projekt man gör.

  4. Nej, jag tror du har rätt i att det är bra för en själv att kontinuerligt skriva. Även om man mot förmodan förkastar allt man skrivit de första månaderna för att man inser att det är helt fel spår. Jag tror att det är mycket enklare att hålla koll på vart man är på väg alternativt vad det är man saknar och måste jobba mer med!

    Så rådet är nog för alla ex-jobbare i alla fall att försök från början att skriva så mycket som möjligt. Du vet aldrig vad som händer, det kan ju faktiskt även vara så att man kör fast och då kan det vara bra att ha något som säger vart man varit och utifrån det försöka hitta nya spår. Det var faktiskt något jag hade hjälp av när det inte gick som planerat hela vägen. Från början har jag även skrivit; running log, time used och ToDo ibland. Jag skriver fortfarande på running log och time used. Jag har inte haft någon användning av dessa två utöver att jag kan se hur mycket tid jag lagt ned hittills. Men man vet aldrig om det skulle bli någon diskussion om vad man gjort eller bara som en komihåglista över när man gjort vad.

    Skriv en massa skit, det är lätt att i efterhand kasta det du inte vill ha men ett rent helvete att försöka komma ihåg allt man gjort under ett halvår!

  5. Per said

    To-do skriver jag hela tiden på närmaste tillgängliga white board. Klara mig inte utan. Tidslog försöker jag med ibland, men det blir ofta inte av. Att på något sätt anteckna vad man gör är rätt bra, burkar försöka göra det.

  6. True true! Minnet är bra men inte alltid helt pålitligt 😉

Kommentera

