Julbord

december 7, 2006

Imorgon så var det då dags för det årliga julbordet på Statoil. Det ska bli spännande när det nu är på en fredag och ingen ska jobba dagen efter. Tror att det finns några som enligt tradition kommer att bli överförfriskade och kanske ta sig en slumrare på golvet någonstans🙂 Det ska bli kul att se vad som är skillnaden mellan Svenskt och Norskt julbord. Det enda som jag har hört ska vara något som finns på det Norska och inte på Svenskt är något som heter typ pinnakött. Det är torkat fårkött som sedan är kokat i ångbad. Rätt metod för kokningen är att man tar en stor gryta och fyller med vatten och sedan bygger man en förhöjning med hjälp av björkved och uppe på veden lägger man det torkade köttet. Och sedan är det bara att brassa på tills det har konsistensen av lutfisk, fast fårkött mmmm ööäääh! Det låter väldigt gott! Jag har dock lovat mina arbetskamrater att jag i alla fall ska smaka. Jag är ju inte heller mycket för lutfisk så jag har inte så höga förväntningar på pinnakött. Utöver pinnakött så ska det vara ungefär samma saker på julbordet! Det enda som jag tror att det kommer att vara mer av är sjösaker så som krabba, räkor och blåmusslor säkert. Lax tror jag inte att det kommer att vara så mycket av eftersom det nästan anses vara en skräpfisk här i Norge, om det är vildlax så kan det vara ok men inte annars.

Det finns en annan läckerhet som de bara älskar här på Vestlandet, inte just på jul men på hösten när det är dags att ta hem fåren från grönbetet. För den med känslig mage titta inte på bilden nedan🙂

smalahove_served.jpg

12 svar to “Julbord”

  1. Helena said

    Norrman AR konstiga…
    Men for min del gar det bra att de skickar all ”skrapfisk” till Sverige.

  2. Johan said

    Smarrigt…men Kalle kan väl berätta om lite sktotska mattraditioner, de är rätt sjuka också har jag hört.

  3. Johan said

    Skotska, svårt att stava till.

  4. Ja, det kan ju vara intressant att höra om ”kidney pie” och inte minst ”haggis”. K ”haggis” måste du ju bara bjuda på någon gång! Ditt egna recept😉

  5. Det är ok! Jag förstod vad du menade😉

  6. Johan said

    Jag har förresten smakat på den där isländska specialiteten där man fångar en haj, gräver ner den och låter den ruttna och sedan äter den (hmmm…konceptet känns igen även i Sverige…), inte att rekommendera, den var mest seg och sen drack man något isländskt brännvin till för att sätta smak på det, lukten tog dock tyvärr inte spriten hand om…

  7. Du provade inte sälögon? För det ska väl också vara en isländsk specialitet. Mmmmm!

  8. Johan said

    Eh, nej. Jag har aldrig varit på (eller i) Island, utan har ätit hajen här. Min mor blev däremot erbjuden lunnefågel när hon var där…hon avböjde.

  9. Är det någon konstig maträtt? Låter ungefär som kyckling kanske lite mindre eller?

  10. Johan said

    Jag tror att hon mest avböjde för att hon tycker att lunnefåglar är gulliga och därför inte ville äta dem, ungefär samma anledning som många skulle ha till att inte äta hund om man erbjöds det i Kina.

  11. Ahh! Du menar så. Jag tror inte att det är något fel på hundkött men skulle säkert tacka nej eller i alla fall inte söka upp just den maträtten. Men det finns väl flera länder som även äter råttor, vilka inte är gulliga kanske men jag skulle nog undvika även den rätten av känslomässiga grunder😉

  12. Gard said

    Hei. Ser at du har brukt mitt bilde av smalahove som jeg tok på City Bistro i Stavanger for noen år siden. Har du fått smakt på lutefisk også?🙂

    Mvh
    Gard
    http://gardkarlsen.com – reisebrev og bilder

Kommentera

