Julbordet, jobbet och Tomten

december 9, 2006

En blandad upplevelse att gå på Norskt julbord. Först och främst så hade jag förväntat mig något lite mindre uppstyltat och lite mysigare, alltså inte smoking och galakläder. Jag hade som tur var kostymen kvar här i Stavanger. En sliten gammal sjöbod var lokalen och efter några riktigt torra tal från ledningen var det dags för själva julbordet. Inte helt vad jag förväntade mig, sjömat i massor, kungskrabba, monkfish-spett, räkor, hummer och pinnakött? Ett mer förvirrat julbord får man nog leta efter. Det var även tydligt att vissa åt bara av sjömaten och andra bara av pinnaköttet och så svensken som försökte prova lite av allt. Jaja! Nu har jag provat det och var kanske inte imponerad inte heller äcklad av det, det smakar salt kött med väldigt lite färg och ganska hårt.

Fylla jajamensan! Det tillhör väl julbord? Jag tror nästan att jag skulle kunna tänka mig att inte bli chef bara för att slippa vara chef på det årliga julbordet! Damm! Hur j…a dryga är inte människor när de druckit lite för mycket? Jag tyckte i alla fall lite synd om den högste chefen som var tvungen att lyssna på alla fyllon som skulle berätta hur saker och ting var och borde vara. Det finns tydligen även många som bara inte kan hantera gratis alkohol, ungefär samma personer varje gång som tappar kontaktbarheten varje tillställning de anordnar. Men när det är fritt med dryck så är det ju där det oftast slutar, trist.

Nu har även jakten börjat! Jag satt mitt emot någon som jag trodde det var säkert att berätta för att jag nog inte skulle stanna utan sökte jobb på annan plats. Det slutade i en övertalningskampanj och alternativen verkade vara obegränsade. Personen jag pratade med sitter inte i Stavanger utan i Bergen men när jag var på väg att gå träffade jag honom pratandes med en av cheferna i Stavanger och gloporden, nej komplimangerna, haglade plötsligt. Så vi får väl se vad som händer nästa vecka! Sista dagen för ansökan till de för tillfället utlysta tjänsterna är på fredag tror jag. Det senaste som de desperat verkade söka folk till var i Oslotrakten och han jag pratade med tyckte att pendling måndag till torsdag inte borde vara något konstigt. Så vi får väl se, han var dock lite oroad för när ett eventuellt erbjudande från Mörbyfirman skulle komma och sätta eventuella käppar i hjulet. Det omvända var nog även Mörbyfirmans oro när jag var på senaste intervjun, de frågade om jag väntade några erbjudanden från Statoil snart som skulle kunna konkurrera. Vi får väl se vad som händer 🙂

Slutligen så tackade jag i alla fall nej till det erbjudande jag fick från Multisoft, eller deras önskemål om att jag skulle söka jobb hos dem. Inte på grund av att de inte verkar göra kul saker men jag har aldrig hållit på med serverprogrammering, C-sharp eller .NET vilket verkade vara lite av ett förkunskapskrav. Hon som ringde mig hade nästan från vårt första samtal misstänkt att min starka sida inte var programmering och menade att jag nog var mer av en säljare, vet inte vad hon menade. Jag tackade henne i alla fall för visat intresse.

Mycket blaj och lite sagt men det är lördag och jag är ganska pigg och kry och då kan det gå såhär 😉 Ha en trevlig helg!

PS. Skulle han inte säga något om Tomten också? Jo visst! Tomten kommer till alla snälla barn om 15 dagar. God Jul!

2 svar to “Julbordet, jobbet och Tomten”

  1. K said

    Det låter som att det var mest kött på julbordet, var det rent av lite atkins- eller GI-julbord? Och hade de norsk motoröl till avec?
    Najs med jobberbjudanden, hur går det med exjobbet då? Det har varit lite tyst om det, är tåget på rälsen eller är det mer som TET-bussen som jag o Johan sitter på?

  2. Ja det var mycket kött och lite tillbehör. Nej ingen motoröl till maten bara vin och snapps. Ganska konstig sammansättning på mat och dryck faktiskt.

    Exjobbet! Nja vad ska jag säga? Det går. Eller kanske sakta men inte säkert. Det jag gör just nu är att jag försöker få någon uppfattning om vad jag saknar och hur mycket. Jag ska försöka börja med förberedelser för presentationen snart för att känna om det är något uppenbart som saknas där. Så jag sitter väl inte direkt på tåget men jag tror att det snart kommer en station där jag skulle kunna kliva på, gäller bara att den faktiskt stannar vid den stationen och att det inte är ett expresståg 😉

Kommentera

