Söndag och Raketen är borta

december 10, 2006

En tråkig dag i Stavanger med rapportläsande och korrigerande av det arbete jag har gjort och inget nyskapande. Det här har jag ju pratat om tidigare men det är lite av ett kärt ämne. Eller ska jag säga att det är det tråkigaste som finns😀

 Så drog han till sist, cooolt. Det var en riktig eld och rökshow! Men sen ser man alla dessa människor som sitter i kontrollrummet, vad gör alla dessa människor? Finns det inga automatiska system som är pålitliga? Måste skithusstolens spolfunktion styras av en egen grupp nere på jorden?

Ahh! Nu trycker C på spolknappen. Är det klart att spola? Klart bakåt, klart höger, klart vänster och skott kommer!

Jag tror att det beror på att det är ett gammalt system och de hade inte så bra datorer på den tiden.

technician-small.gif

I alla fall är det ju kul att han kom iväg så pass snabbt som han gjorde. Ett problem jag dock tycker mig kunna skönja hos många som tittar på och vill se uppskjutningen är oförståelsen till att det blir inställt eller försenat. Förhoppningsvis är inte desperation likadan på insidan av NASA eftersom det vore helt värdelöst om känslor avgör vad alla personerna gör i kontrollrummet. Detta är egentligen ett gott skäl till varför man ska ha känslolösa datorer till att göra eller bestämma saker och inte ett gäng hormonstinna ingenjörer. Lite långdraget kanske men viljan att något ska bli av eller fungera kan lätt bli en riskfaktor i komplicerade system, nej jag ska inte dra några paralleller till dykning den här gången även om jag vill och kan🙂

Ha en trevlig söndag!

Kommentera

