Evighetsmaskinen och Maxwells demon

december 14, 2006

Ibland får man infall och idéer som kanske inte alltid är helt genomtänkta, det betyder inte att de inte är bra men att de kanske aldrig skulle fungera. Här nedan är en sådan som kanske inte fungerar, kanske gör den det men det är svårt att avgöra när mycket handlar om sannolikheter och perfekta saker så som absolut isolerad eller perfekt ledare. Jag menar det fungerar bra i teorin, kanske, men hur gör man ett försök? Och bara för att idén inte är helt genomtänkt betyder det inte att man inte kan berätta lite om den.

evig.JPG

OBS! Bilden har inget med textdiskussionen att göra, maskinen på bilden fungerar ju😉

Hur vet man vad som är en evighetsmaskin? Jag menar, nja i alla fall en ide för vad som skulle kunna med lite modifieringar här och där, att jag kommit på vad som skulle kunna fungera som en evighetsmaskin. Den bygger på oordning, sannolikheter och vatten. Den har inga rörliga delar men skulle i alla fall i teorin skapa ett flöde av elektroner, fel inte ett flöde men en ansamling av elektroner. En ansamling elektroner är väl ungefär definitionen av ett batteri eller något? Jag tror kanske inte att jag ska försöka bygga den utan bara försöka formulera den i ord och inte berätta det för någon🙂 Då kan ju ingen motbevisa att den inte kan fungera. Jag påstår inte här att den på något sätt skulle skapa energi utan den tar energi, likt Maxwells demon öppnar luckan för att släppa igenom de atomerna med mest energi, ur en kanske inte totalt kallare källa men en med samma temperatur och ur det öka energin på ett ställe och minska på ett annat, arbete utfört.

En vacker dag kanske jag kan/vill förklara bättre🙂

8 svar to “Evighetsmaskinen och Maxwells demon”

  1. Johan said

    Jag vill inte verka kritisk, men sa du något med innehåll i det här inlägget? Gränsfall…🙂

  2. Du menar att det brukar finnas innehåll? Är det något krav på inläggen? Alltså att det måste finnas innehåll och djup i det jag skriver? Jag vill inte vara kritisk men………….. 😉

  3. Helena said

    Innehall? Nej det tycker jag verkligen ar overdrivet. Sa hoga krav kan vi inte stalla. N ska ju exjobba ocksa…

  4. Jag tror ni är bittra bara för att ni får nöjet av att läsa hur jag HADE tänkt. Eftersom jag nu bara trallar runt ämnet så går det ju inte att säga ”det där går ju inte!”. Ja, bittra är nog vad ni är😉

  5. Johan said

    Jag tror att du är bitter för att du egentligen inte har kommit på något utan bara låtsas…😉

  6. Skulle jag?! Har jag någonsin varit bitter? Ja, förutom då och då………….. Ok då! 😉

  7. orvar eksson said

    fungerar den här maskinen verkiligen hela tiden? bryter den inte mot energi principen?

  8. Nej, du har naturligtvis helt rätt att den på inget vis fungerar. Det skulle precis som du säger bryta mot energiprincipen.
    /N

Kommentera

