Drar till Oslo

december 18, 2006

Ja, det blir nog lite aktivitet från mig på bloggen imorgon eftersom jag åker en tur till Oslo. Det konstiga blir på mötet imorgon när att vi ska träffa representanter från Hydro som numera ska gå ihop med Statoil. Tidigare har det ju varit en konkurrent med egna mål, det kommer dock att vara konkurrerande företag fram till och med tredje kvartalet 2007 då fusionen fullbordas. Det kommer säkert inte att påverka jobbet så mycket. Jag undrar om detta egentligen kan påverka mitt engagemang till Statoil och jobbmöjligheter. Det som jag ser som positivt är att de kommer att få mer aktivitet i Oslo men inte i Stockholm eller liknande. Det som däremot är lite negativt är att båda företagens anställda kommer ha lika stor rätt till arbete och detta betyder att om det blir två personer på en tjänst så måste båda söka denna tjänst. Nu tror jag inte att detta skulle kunna ha påverkat min potentiella tjänst så detta är inget som påverkar mitt val av jobb, tror jag.

Min oro för hur det kommer att gå med min rapport och att få den läst och kommenterad av min handledare blir större och större. Han sa att han skulle läsa den före lunch idag eftersom han har möte hela eftermiddagen men lunchen har gått och ingen kommenterad rapport😐 Det är dock honom jag åker till Oslo imorgon och jag tror att han i värsta fall kan läsa den på flyget, tåget och i vänthallen. Jag åker ju hem först på onsdag eftermiddag så det borde inte bli något problem hoppas jag!

UPPDATERING

Jag fick tillbaka min kommenterade rapport bara någon timme senare än den sista deadlinen. Min handledare har läst igenom allt han ansåg sig kunna, ja det stämmer att vissa av delarna jag skriver om är fakta min handledare inte har nog kunskap om för att kommentera. Han hade dock tyvärr inte så många kommentarer, det var några småfel andra sätt att uttrycka saker på. Alla hans kommentarer var väldigt bra men de var åt h…e för få och för enkla! Allt han kommenterade om är i stort sett redan åtgärdat…… vad ska jag göra i fyra veckor? Nå det som är kvar är att jag ska försöka hitta någon till som har lust att läsa den som har de kunskaper min handledare saknar. Ska försöka få till detta på onsdag innan jag åker hem, kan bli aningens ont om tid. Så detta betyder i alla fall att jag inte behöver göra så mycket under jullovet😀

Det ska bli skönt att få lite ledigt nu över jul och nyår! Jag har ju nu suttit i Norge i snart tre månader och börjar bli ganska less på mitt ex-jobbande och att sitta med samma uppgift hela tiden. Det är liksom lite skönare med kortare uppdrag eller tydligare delmål. Det tror jag man ska försöka få till i större utsträckning. Delmål och kontrollpunkter tror jag man ska försöka lägga in i sitt ex-jobbande för att man ska kunna känna att man själv är på rätt väg, men även få diskutera ”progress” med sin handledare. Detta är saker som jag själv inte varit så duktig på eftersom man i efterhand inser vad man borde ha gjort🙂 Nu är det ju inte helt trivialt arbete att försöka lägga in mätpunkter i inläsningsfasen. Det är ju ganska godtyckligt vad man bör läsa in sig på och hur lätt det är läsa in sig på något utan att titta på den potentiella problemställningen. Det är ju detta som gör att det är svårt att hålla isär inläsning och när utförandefasen tar över. Spelar det då någon roll? Jo det gör det inte minst för sin egen skull eftersom det är då det är som mest frustrerande och man varken vet ut eller in i vad man egentligen gör och vart man ska. Här har man inte ens en gång blivit klar med sin eget ex-jobb och så börjar man ge råd åt andra, men man får ta allt man läser med en stor nypa salt. Det kan vara till hjälp för någon och då var det motiverat att skriva!

Blajblaj blaj 😀

4 svar to “Drar till Oslo”

  1. K said

    Det är väl, hur ska jag uttrycka det, najs, att det verkade vara en bra rapport? Förutsatt att ok-mannen tycker att det verkar, ehm, ok. Jag vet massa saker jag skulle göra i fyra veckor.🙂

  2. Helt villt! Från ingenting, ingenting och plötsligt som från… jag vet inte vad så bara öser det ner kommentarer, mail och jag vet inte allt😉 Hur kul som helst! Lite julglädje kanske?

    Det finns säkert många bra saker att göra😀

  3. katja said

    glöm inte bort mig i yran av saker att göra, jag vill oxå vara med! Per har ingen semester kvar så jag får roa mig utan honom. (har tränat på det hela hösten🙂 )

    nu ska jag planera dagen. måste städa ltie innan fröken kommer hem!

    pussokram

  4. Hur skulle det gå till? Det går ju bara inte😀

    Vi ses ikväll! 😉

Kommentera

