Ett stort steg på väg, en milstolpe

januari 11, 2007

Idag blev jag klar med uppdateringen av min rapport utifrån de senaste kommentarerna jag efter jul. Det var kanske inte så mycket arbete men det var kanske inte heller någon stress med uppdateringen. Jag har nu i alla fall skickad den till min examinator och väntar, nja kanske inte med spänning men väntar i alla fall, på svar från honom förhoppningsvis slutet av nästa vecka. Det stora problemet här är ju att han mest troligt vill kommentera på papper och att skanna 55 sidor rapport och mejla över verkar lite tungt. Men det jag skrev till honom är att han ska kommentera på papper och om det var stora strukturella fel/kommentarer så fick han väl skanna de sidorna.

Så imorgon ska jag börja spåna på vad jag ska berätta av min rapport. Det är ju inte så intressant och spännande ämne att berätta om men här får man nog bara göra sitt bästa. Att berätta om tekniska specialområden för folk som inte arbetar eller är kända inom de olika ämnena kan vara riktigt svårt att göra kul. Men hur lätt det kommer att bli att sitta och jobba med detta hela dagen vet jag inte, det är kanske det svåraste och jag har väl nämnt det tidigare att jag tycker det är svårt att kontinuerligt jobba med samma fråga hela tiden, man vill liksom ha lite variation i vad man gör.

Har inte beställt min nya hemresa än eftersom jag skulle vilja ha lite feedback från min examinator först. Det kan ju faktiskt vara lite intressant att höra vad han tycker innan jag packar ihop i förtid. Det är ju ok om han inte har några kommentarer men om han har det är det ju surt om jag har åkt hem och inte har möjlighet att göra något med dem hemifrån. Nu fick han ju enligt mig en chans för två månader sedan att faktiskt komma med kritik om upplägg och innehåll och då hade han inte mycket att säga så att vända på klacken nu vore minst sagt irriterande. Men jag tror att han kommer att säga ”ok!” eftersom det är vad han vanligtvis säger😉

Lyckades få mat idag trots att Statoil nu försöker svälta ut alla utlänningar som inte har norska bankkort. Jag förhandlade med en kollega att lägga in pengar på mitt kort mot att jag gav henne pengar i handen, och det gick hon med på. Det var dock inte som jag trodde att det var för att de skulle kunna kvitta sig helt med kassapersonal utan bara för att personalen skulle slippa hantera pengar? Det är ju liksom väldigt låst på bygget och jag hade nästan trott att tanken var att man skulle kunna betala själv och de kanske bara hade en kontrollant eller liknande med de satt fortfarande en kassörska som räknade ihop vad det kostade. Skulle kunna se att även med en viss mängd svinn skulle det spara mycket pengar att låta folk slå in kostnaden själva, har inte gjort någon överslagsräkning på vad det skulle sluta på men…..

Nu ska jag no läsa lite ”mice and men” tror jag, kanske läsa ut den till och med😉

2 svar to “Ett stort steg på väg, en milstolpe”

  1. Johan said

    ”Att berätta om tekniska specialområden för folk som inte arbetar eller är kända inom de olika ämnena kan vara riktigt svårt att göra kul.”

    Det här tycker jag också är jobbigt, varje gång jag sitter hemma och vill prata med någon annan än Maxwell om TET verkar han eller hon så uttråkad.

    Förresten hälsar tomten att han hoppas att du gillade boken, den passar ju bra i och med att du ska starta upp din författarkarriär nu och slänga ingenjörsexamen i sjön, det är bara att sätta igång!🙂

  2. Ja men här på jobbet kan det i alla fall spela som att de tycker det var intressant, ställa någotsånär intelligenta frågor. Innan jag hade läst TET kunde jag på inget sätt ställa en intelligent fråga, knappt nu heller tror jag😉

    Du kan hälsa tomten att den verkar bra men att jag inte har läst ut den än, om du nu har Maxwell där kan du ju hälsa honom också🙂

Kommentera

