Stackars liten, eller en saga på fredag

januari 12, 2007

Några dagar innan julen 1999 höll DSV Seaway Polaris på med förberedelser inför att utföra en svets på en pipeline. I tryckkammarsystemet ombord fanns 12 dykare nedtryckta till 120 meters djup. En av dykarna, vi kan kalla honom Kalle, hade nyligen blivit nedtryckt och kommit in i kammaren. Det Kalle inte visste var att han under sin semester på sydligare breddgrader dragit på sig en svårbehandlad magsjuka.

När en pipeline ska svetsas placeras först båda rörändarna nära varandra. Därefter grovskärs rören och placeras mittemot varandra med en meters mellanrum. När detta är gjort sänks svetshabitatet ned över skarven. Rören lyfts därefter rakt upp in i habitet och säkras, habitatet är nu öppet i botten med uppochnedvända U-hål i vardera ändvägg där rören kommer in. U-hålen tätats mot röret och habitatet fylls med helium och syre. Nu sitter röret rakt igenom habitatet, i brösthöjd.

En bild på habitatet från sidan så tyvärr går inte U-hålen att se men de stora gripklorna som håller i röret på vardera sida syns tydligt.

 habitat.jpg

 På vardera sidan om röret är det golv och rakt under röret är det öppet ned i vattnet. Allt var klart för att börja finkapa röret för att sedan börja svetsa när plötsligt den magsjuka Kalle drog med sig in börjar göra sig hörd ibland sina kollegor. En efter en börjar alla 12 att läcka fram- och baktill. Ombord på fartyget inser man ganska snart att det kommer bli svårt att få stopp på magsjukan, inne i kammarsystemet, utan att dekomprimera samtliga och hela tryckkammarsystemet och desinficerade allt. Habitatet säkrades och lämnas fyllt med helium och syre nere på havsbotten.

DSV Seaway Polaris seglar till Stavanger för desinficering samt dekomprimering av samtliga dykare.

Och ja det går att vomera i dykhjälmen, det är mycket sladdar och saker men det är inga problem, flera har provat dock inte undertecknad😉

hat2.jpghat1.jpg

Den första bilden är från när en pipeline svetsas inne i ett habitat, bilden under är ingången där dykaren kommer upp och klättrar in i habitatet. Ingången är bakom killen i första bilden.

sal2.jpg
sal1.jpg

Efter jul och nyår var båten åter klar för att ge sig tillbaka ut till det övergivna habitatet på havets botten. Väl på plats gick dykarna ned för att börja koppla upp allt som tagits bort före jul. När allt var på plats och den förste dykaren simmar in i habitatet upptäcker han till sin förskräckelse att det numera bor en säl inne i habitatet som väser åt honom. Sälen anser att habitatet är hans nya hem och att dykaren är inkräktare och inte har något där att göra. Tyvärr för sälen så ger sig inte dykaren innan sälen gett sig av. Sälen drar och ses inte mer.

Sälen fick nog en obehaglig upplevelse när han lämnade habitatet och simmade mot ytan för att hämta andan, han hade säkert legat i habitatet mer än några minuter vilket skulle ge honom en dekompressionstid på cirka fyra dygn. Aj!

Observera att det inte är personerna på bilderna som skrivit brevet, även namnen i berättelsen är fingerade😉

5 svar to “Stackars liten, eller en saga på fredag”

  1. Johan said

    Det känns som att inläggen bara blir längre och längre för att vi inte ska tjata utan vara upptagna med att läsa dem, men när kommer egentligen listan över förra året? Fin saga förresten, även om jag inte riktigt fattade vad sensmoralen var. ”Bosätt dig inte i obskyra pipelinesvetsningsreskap”? Jaja, inte så viktigt kanske. Utöver det finns inte mycket att rapportera, jo förresten, det verkar som att det finns en stavningshjälp här på sidan nuförtiden, men den är nog inställd på engelska eftersom den lägger röda streck under nästan alla ord jag skriver, var byter man språk?

  2. Denna historia skrev jag ner för något år sedan och hittade den under jul och tänkte att den kunde jag sprida vidare. Det är en sann historia och sensmoralen är kanske just att du inte ska slå dig ner och känna dig säker på första bästa ställe, den kan komma tillbaka och bita dig i rumpan lite senare😉

    Vet inte eftersom det inte finns någon rättstavning på någon av de interna sidorna, men det borde vara rätt språk automatiskt eftersom min sida är på svenska, inte helt rätt hela tiden😉

    Min handledare hittade min blogg idag via googling, jag blev lite orolig men insåg att det enda jag skrivit om honom var att han var min handledare och hans namn nämns bara i beskrivningen av mitt ex-jobb.

  3. katja said

    tja… det och att han alltid bara säger ”ok” fast du vill ha mer kommentarer.

    jag har just tentat termo och nu väntar jag på helena. väldigt jobbigt att hon aldrig kommer, det känns nu som hon kommer få femma men inte jag. jag har iofs inte svaren här, men det kändes rätt bra när jag skrev tentan. Vi får se. Kändes bättre än när vi gick i ettan o skrev den.

    Snart ska vi luncha och därefter vet jag itne vad jag ska göra. Hänga med Per om han kommit hem från Basel än. Eller kanske gå på stan. Hmm.. inte lätt!

    kramar

  4. katja said

    alltså, sannolikheten att jag får femma är inte direkt asstor, men den är inte försumbar… tror jag. eeeehhh… nervöst att sitta här och hoppas inför framtiden!

  5. Olika personer, han som hittat min blogg är min handledare här och han ger lite mer kommentarer än ok, det är från min examinator jag oftast får ok😉 Och han vet jag inte om läser min blogg, kanske är det han som är min mest trogne läsare🙂

Kommentera

