Bloggen som gått

januari 14, 2007

Lite sent jag vet!

Nu är det snart ett nytt år och ett nytt blad för mitt bloggande. Nja, så stor skillnad kommer det väl inte att bli men det kan vara bra att göra en sammanfattning av vad som hänt och ett avslut. Bloggandet har ju återkommit igen nu i januari men en återblick är aldrig fel, eller jo kanske?

Här måste jag ju naturligtvis även få in lite av den fina statistiken, ja den är stulen från den pålitliga sidans statistik som vi alla vet är väldigt pålitlig:

Totalt antal tittar 6248
Bästa dag 233 tittar
Antal inlägg 183
Antal kommentarer 719

Hur många ord, meningar eller bokstäver har jag inte orkat räkna eftersom det skulle jag behöva göra för hand och så mycket tid har jag inte till övers här i Norge. Bloggandet startade den 18 september om jag inte minns helt fel, sedan fick det en liten paus när finnfemfel drog till Finland för att bläcka ut lite. Sedan, från det att jag slutligen fick uppkoppling i min Stavangerlägenhet, har det väl nästan varje dag kommit i alla fall ett inlägg. Vissa tider har kommenterandet legat på en ytterst låg om inte väldigt låg nivå, jag har hört att dessa tysta perioder skulle hänga samman med tentor men det har jag ingen förståelse för. Det har ju i alla fall skrivits väldigt många och ibland väldigt långa kommentarer, jag tror att vinnaren av längsta kommentar fortfarande ligger hos J😉 Och detta är någonting väldigt positivt och ska kanske få sitt pris en dag.

Det första man bara måste ha på en uppsummering är ju en lista, ja listan kan innehålla vad skit som helst men en lista ska man ha. Så vad ska jag ha för lista? Jag orkar ju inte läsa igenom alla inlägg och kommentarer eftersom jag i så fall inte får något annat gjort. Men det finns ju en hel del saker jag minns från starten så det får väl bli en lista med minnesvärda inlägg och kommentarer:

Längsta kommentarsbladder – H, J och felande lenkeln
Blajigaste inlägget – J
Mest intrigsökande – K
Mest besökta inlägget
Flest okända/nya besökare

Lite förlorade trådar:

Vad hände med det nya ordet ”skiitah”? 
Var bodde egentligen J:s norska släktingar?
Hur tänker du här?
Ja, vad var det egentligen jag censurerade?
Hur gick det med frukost i Kons?
Alla dessa hemliga meddelanden

Slutet gott allting:

C fick sin keps
Coolt med olja
Här började ”Business time”

I övrigt har det varit ett intressant projekt att blogga och skriva ex-jobb på samma gång. Det ena hade inte fungerat utan det andra, som en symbios mellan det yttre och det inre. Jag har lärt mig en hel del av att skriva så satans mycket och det har definitivt bättrat på min förmåga att skriva och att skriva mycket. Det kanske inte hade gått så lätt att skriva min ex-jobbsrapport om jag inte hade skrivit en massa skit på bloggen, visst ex-jobbet går på engelska och bloggen på svenska men det är liten skillnad. Att det sedan faktiskt är ett ypperligt sätt att föra kommunikation med flera personer samtidigt var ju ingen dålig sideffekt.

Bilden nedan var tänkt som en pausbild i tillfälle jag skulle skriva mycket mer men det blev inte så mycket mer men bilden blev kvar🙂

rast.jpg

För de som faktiskt tycker att det har varit ett bra sätt att prata så måste jag väl varna för att det nog kommer att ta slut om inte allt för lång tid. Det är liksom lite så att bloggande fungerar bäst när det faktiskt är kontinuerligt vilket det ju har varit under den här tiden. Avbrottet för jul och nyår visade att det som kommer naturligt och enkelt på ett ställe kan vara näst intill omöjligt på ett annat😉 Allting har en ände men korven den har två😀

Nu orkar jag inte skriva mer, det är mycket arbete att leta igenom alla gamla inlägg och kommentarer för att hitta kul saker som hänt, det funkar en stund sen blir man bara trött😉

God fortsättning på 2007!

12 svar to “Bloggen som gått”

  1. Assbiatche said

    Excelente trabajo!

    Jag är nöjd över

  2. Helena said

    Ok, det där var lite otur från min sida..

    Tryckte på helt fel knappar. Det jag skulle säga var att jag är nöjd över att jag är med på listan😉

  3. Lite märklig var den😉 Jag tror den kanske kan kvalificera till 2007:s märkligaste kommentar🙂

  4. K said

    Vad är grejen med de gigantiska inläggen egentligen? Det här är ok eftersom det summerar det gågna året men hur ska vi som inte gör exjobb i norge hinna läsa allat?
    Bra summering i alla fall men det där med skiitha är lite mysko, jag fattar faktiskt ingenting.

  5. Gigantiska? Det handlar ju bara om att det ska vara konstant mängd text per dag och om mina ”vänner” inte skriver så måste ju jag pladdra på för att behålla min plats i statistiken😉

    Vad det gäller ”skiitha” så har ju jag aldrig hört någon använda det i en mening men tydligen skulle det ju vara ett väldigt användbart ord? Någon får väl ta ansvar för att förklara hur det bäst används.

  6. ahmenokejdaaah said

    nu kommer förklaringen till skiitaah. för det finns ingen. det var bara något som K2 sa i typ två dagar men sedan var det ingen som visste vad det egentligen betydde så då försvann det. andra hittar som försvunnit är ”sweetah!”, ”skit på dig” (på det bra sättet) och ”rätt åt dig”

    Dessa måste återinföras, detta är vår ärliga uppfattning. vi vill framföra klagomål på att dessa, i vårt tycke ypperliga uttryck (bortsett från utbölingen ”skiitaah”), används i så ringa utsträckning som idag. Ingalunda är detta något som omöjligtvis kan åtgärdas. Vi föreslår därför en femveckorsplan (erhålles på begäran) för att återinföra dessa goa uttryck i vår vardag.

    Med vänliga hälsningar,

    Språkkommitten, Göteborg

    (den här datorn är otillräckligt utrustad och förmår inte prestera ett e med accent i ordet kommitte, som alltså inte går att stava till)

  7. Jag är helt enig! ”skit på dig”, ”rätt åt dig” och ”HellNo” har helt försvunnit och är väldigt saknade😉 Vi måste bara börja använda de igen. Jag kan hålla med om att utbölingen ”skiitaah” med glädje kan dra sig mot de sällare jaktmarkerna🙂

    Göteborg???

    HellNo!

  8. assbiatches said

    hejhallå igen!

    vi har fått två svar nu, på exjobb alltså.
    ett från S och ett från V, trots att de sa nej först.
    Galet! Nu får vi se vad som händer!

    Tävling, jippi!

    /H&K

  9. assbiatches said

    och förresten, Göteborg kom dit bara för att vi försökte skriva Grimvallsvenska, och han är ju från Götet, vetladu.

  10. Rätt åt er!

    Det låter ju spännande med två möjliga ex-jobb, vilket vill ni ha då?

    Skit på er!
    😉

  11. assbiatches said

    bra gjooort (på finlandssvenska)

    vi vet inte riktigt vad vi helst vill göra.
    det som verkar roligast, har bäst betalt, minst boendekostnad och bäst chanser till fortsatt anställning.
    fast att bo i götet… men v har ju anställningsstopp, sägs det. s däremot verkar rekrytera en hel del.

    nu försöker vi besluta vad vi ska göra resten av dagen. klockan är ju ändå tjugo i fem. dessutom kan man inte kolla sina kurser på la doc, för det är nere.

    imorgon är det spanska. ”helena kommer piska mig såååå hårt. för det är en tävling. alla andra kommer oxå att vara tusen gånger bättre” tror katja. usch usch.

  12. Nu är ju jag av uppfattningen att ni inte kommer att ha det så svårt att få jobb men ok det är väl alltid bra med möjligheten. Bäst betalt tror jag kanske är den faktor som ska spela in minst på vart ni ska göra ex-jobbet eftersom det nog inte kommer att skilja såå mycket.

    Ni kommer att slita ut stackars ladoc🙂

    Spanska? Ska ni gå fler kurser? Har inte ni redan typ 200 poäng😉

    HellNo!

Kommentera

