Skriva för mycket

januari 16, 2007

Nu tror ni säkert att jag syftar på mitt eget, senaste, inlägg men så är naturligtvis inte fallet. Utan det jag pratar om är att det lätt blir oöversiktligt när det börjar bli för många rader, anti-KISS liksom (Keep It Simple Stupid). Orsaken att jag klagar på detta just nu är att mitt utkast till presentation snabbt blev sex sidor handskrivet bladder. Och hur ska jag kunna enkelt få ut stödpunkter ur sex sidor sluddrig text? Jo, jag får börja om på nytt och bara skriva punkter. Vad lär jag mig då av detta? Just det att inte bara slira iväg med en massa ord och utkast utan faktiskt försöka att hålla det så enkelt som möjligt, översiktligt. Det är ju typiskt det ”vi” ska vara duktiga på, inte att gräva ner oss i en massa blandad information till höger och vänster. Vi är bra på att lösa problem och ska inte vara med på att det skapa nya.

Så hur ska då detta gå till? Jo vi gör en enkel lista med vad vi vill göra, i punktform, och sedan kan vi titta på varje punkt för sig och om det fortfarande är för stort börja om i steg ett igen. Om man alltid följer denna modell så skulle mitt dilemma aldrig uppstå. Så varför blev det som det blev då? Jo, när man blir lite stressad är det lätt att avvika från sitt systematiska tänkande och återgår till stenåldern, förra veckan alltså😉 , och börjar dra i alla trådarna samtidigt. Inte bra!

Men nu vill jag ju inte kasta hela min dags arbete så jag får väl försöka rädda det som räddas kan i högen av text. Hur kunde det bli så här galet? Jag måste nog ta en funderare på hur jag ska undvika att detta upprepas igen. Måste söka varningssignalerna som berättar när jag håller på att tappa fotfästet och bara springer iväg i tankarna😉 Skriv med måtta kanske är motto jag ska försöka följa i fortsättningen, det gäller naturligtvis inte bloggen! Skrämde jag er? Nej då här håller vi en låg och otroligt grund nivå på allt som skrivs😀

Ha en god kväll och en trevlig onsdag!

2 svar to “Skriva för mycket”

  1. Helena said

    Sex sidor handskrivet sedan jag pratade med dig? Då lider du iaf inte av skrivkramp😉 Men det kan ju vara i mesta laget för en presentation på en halvtimme…

    Men jag tycker att din punktlista verkar vara en bra ide iaf. Du får skriva av dig resterande skrivbehov här på bloggen. Terapi🙂

    P & K

  2. Nej, det var faktiskt före lunch jag hade skrivlust. Det var sådär efter lunch som jag kände att jag inte visste vad jag skulle göra med alla blad😉

    Så ikväll har jag inte gjort ett dugg på presentationen utan bara slappat🙂 men det måste man få göra ibland också. Så imorgon ska jag ta tag i punktlistan.

    HellNo! 😀

Kommentera

