Snö kan inte uteslutas

januari 21, 2007

De lovar och lovar men inte ett spår av snö i Stavanger. Det har tydligen kommit en hel del på vissa ställen i Norge men just här vill det bara inte. Men när man minst anar det så kommer det säkert även en släng hit😉 Enligt långtidsvarslet för vädret så ska det kanske komma snö här framåt fredag när jag ska åka hem, får se hur det påverkar mitt resande🙂

Jag tror att det har blivit lite kallare för jag håller i alla fall på att frysa fötterna av mig, det är svinkallt på golven i den här lägenheten. Och speciellt när man sitter i soffan och har fötterna på golvet så får man nästan frostskador på hälen för att det drar så mycket🙂 Kanske inte frostskador men det drar kallt. Och sedan går man in på toa och där är det ju värme i golvet så man hänger gärna kvar en stund bara för att fötterna ska hinna tina upp lite.

Nu är det bara fem dagar kvar till jag är hemma igen, bara fyra arbetsdagar eftersom jag inte har för avsikt att gå till jobbet på fredag eftersom jag är klar med allt på torsdagen, najs!

Ny och rolig arbetsvecka framför oss! Rolig för mig och förhoppningsvis rolig för er🙂

UPPDATERING: Här säger jag att det inte är någon snö i Stavanger och så tittar man ut genom fönstret!

dsc00481.JPG

14 svar to “Snö kan inte uteslutas”

  1. Johan said

    Skönt att du också har fått lite snö, här hemma är det väldigt mysigt att gå genom vinterlandet som omgivningen har förvandlats till. Nu är det bara att hoppas att temperaturen kan hålla sig på exakt -3 i någon månad, sen kan allt få smälta bort igen för min del.

    Det enda sega är att det är måndag i morgon så att man inte hinner åka pulka eller ha snöbollskrig ordentligt. Menmen, det kanske man hinner nästa helg, vem vet?

    ”Ny och rolig arbetsvecka framför oss! Rolig för mig och förhoppningsvis rolig för er”, ja, ny är den ju i alla fall…😉

  2. Ja, vi får hoppas snön stannar ett tag innan den smälter bort för i år🙂

    Rolig (norskt) för mig och rolig (svenskt) för er!

    Vi ses om några dagar!

  3. Helena said

    Om det är snö nästa helg borde vi verkligen åka pulka! Jag kan ställa upp på snöbollskrig också men det är inte lika roligt.

    Och J som trodde att det inte skulle komma någon snö… Rätt åt honom (på båda sätten ;))

  4. Jag tror pulka är roligare än snöbollskrig, nu har jag för visso ingen pulka men overall och plastsäck borde funka😉

    Rätt åt honom! (men bara på det ena sättet😉 )

  5. Johan said

    Jag kan säga att presenning nog är det vildaste i pulkaväg om man är många, farligt men härligt. Jag vet även en bra pulkabacke, Eddamassivet som den kallas i Djursan…kanske lite överdrivet, men bra är den.

  6. kalo said

    jag har en pulka men inga täckbyxor och dessutom är jag lite skrajsen av mig så jag kommer säkert att slå i både svanskotan och bakhuvudet. vanligtvis har jag lite otur oxå, nämligen…🙂

    men jag kan ändå gärna följa med och ge mig på ett pulkåk (eller heter det pulkaåk?) Hallå, vad är egentligen en pul-kåk? jag har hela norrlandsmaffian emot mig här! Det lär ju heta pulkaåk. Nu vet jag, eftersom jag kan sia i framtiden, att Per kommer att lämna ett väldigt spydigt och drygt svar (som anstår en norrlänning, i suppose). Rätta mig om jag har fel😉

    Kramopuss
    /pulkafröken

  7. Per said

    Huvudprincipen för sammansättning med inhemska tvåstaviga ord på -a och många på -e är att vokalen faller: flicka – flickkläder, duva – duvslag, svenska – svensklärare, måne – månsken, stolpe – stolpskott.

    Å andra sidan har skolämnenas vardagsbenämningar på -a och -e sin fulla form: gympasal (inte gymp-) liksom matteprov (inte matt-) och de numera mossbelupna företeelserna hippemajje och (historiemagister), krillefrulla (kristendomsfröken).

    Vidare är en lärobok i kemi en kemibok, en lektion i slöjd en slöjdlektion. På motsvarande sätt blir en lärobok i svenska en svenskabok, en lektion i engelska en engelskalektion.

    Lånord som villa, pizza, samba, tanga följer inte heller huvudregeln; villaskatt, pizzabagare, sambatakt, tangatrosor.

    Pulka däremot, är ett svenskt ord som förekommit sedan 1672 och följer alltså huvudregeln. Andra sammansättningar på pulka är t ex pulkfärd, pulkkörning, pulkspår, pulktransport och pulkåkning.

    Per

  8. katja said

    ett annat, lite mindre vanligt, ord där ”pulk” ingår är ”pulkbesserwisser”, som är lite svårt att stava till, men som bra beskriver min kära pojkvän, tillika sambo, som har lite svårt med källkritik.

    dessutom tycker jag att staplandet av bisatser som jag är något av en expert på, både är stiligt och ger prov på ett trevligt sinnelag.

    jag är lika omständlig när jag skriver som när jag ska säga något, säger Per. Nåväl, det kan väl stämma.

    Sov gott!

  9. Helena said

    Pulkaåk, det var det knasigaste jag hört.
    Men det är klart, kommer man från den kungliga hufvudstaden kan man inte förväntas ha den rätta pulkerfarenheten. Men glada amatörer är bra det också😉

    Kramar från en sann pulkentusiast! (från Norrland)

  10. Johan said

    Det är ju ganska knasigt att ni tre befinner er på samma plats och alltså nästan måste ha turats om vid datorn. Jag tycker att det är roligt med språkdiskussioner, men här vacklar jag lite. Pulkåk låter ju bra, men pulkfärd har inte samma balans i sig (dessutom måste det vara något norrländskt fenomen som fanns innan bilen spridde sig så långt norrut, det låter som något man gör till grannbyn, fem mil bort😉 ), ej heller pulkbacke. Med andra ord är jag lite osäker på vad som egentligen ska accepteras som rätt. Sen blev jag lite konfunderad av Pers inlägg, heter det verkligen svensklärare men inte svensklektion? Här finns en tydlig diskrepans som jag inte förstår anledningen till. Om så är fallet vore det bra med en förklaring till varför, finns det någon? I övrigt en mysig måndag till er alla!

  11. Blabla………..och så är det!

    Tror ni man kan åka pulka till Stavanger? Ja, från Bergen går nog bra men från Stockholm? Kommer det att vara något kvar av pulkan när man kommer fram?

    Jag ställer mig i alla fall bakom J:s slutkommentar, mysig måndag till er alla!
    😀

  12. Helena said

    Det stämmer, vi turades mycket riktigt om vid datorn. Min hade ju som vanligt lagt ner verksamheten…
    Vi hade en livlig diskussion därhemma som Per och jag vann.😉

    Man kan faktiskt inte säga pulkabacke…

    Mmm mmm mmm – måndag!

  13. K1 said

    hehe, det där med att åka pulka från Stavanger och hit får en ju osökt att tänka på en tråd på happymtb där en tjej ska cykla från örebro till marocko på en kronan-cykel, endast utrustad med en gammal skolatlas, en presenning, några musikinstrument och ett par sandaler.🙂

    jag gillade verkligen delen med ”några musikinstrument”. hur kan man prioritera det framför en jacka, jag menar, det kan ju blåsa lite nån dag…🙂

    och på tal om pulkåk så heter det ju det, men det ser ju otroligt fult ut när man skriver det. dessutom hävdar jag fortfarande glatt att det heter ruschelkana och snowracer, inte rutschbana och bob. sådeså.

    hälsningar från ”stäng durren”🙂

  14. K1 har helt rätt i den här frågan! Det heter snowracer!🙂

    Tokig packning, skulle kanske ha prioriterat lite annorlunda jag med.

Kommentera

