Caramba

juni 6, 2007

Ja, det här är kanske det bästa med Norge.

pizza.jpg

pizza2.jpg

pizza3.jpg

Och just den här varianten heter just Caramba! Med tacos, jalapenos och köttfärs. Som tillbehör ska man ha salsa och ”römme”.

Ha det!

6 svar to “Caramba”

  1. Helena said

    Men vad är egentligen römme?

  2. Ja, jag har ju ätit det vid flera tillfällen och borde ju vara den som skulle kunna svara. Det jag tror att det kan jämföras med är Crème fraiche, vilket väl är ungefär samma sak som Sourcreme. Även om jag inte tror att det är exakt samma sak utan något derivat av varandra 😉

  3. Frida said

    Rømme är ju gräddfil!

    Men jag håller inte med om att de norska pizzorna skulle vara något att hurra för. Som svensk i exil i Norge (Stavanger!) gråter jag mig till sömns av längtan efter de svenska pizzeria-pizzorna. Dollys och Peppes kan bara inte mäta sig med dem.

  4. Hej Frida,

    Jag kan hålla med om att Peppes inte är mycket att hänga i julgranen men Dollys? Du har helt rätt i att det inte är svensk pizza och att de flesta pizzeriorna i Stavanger är väldigt dåliga på att göra vettiga pizzor.

    Då till ämnet rømme, här är jag inte enig. Rømme är enligt mig inte gräddfil, gräddfil är ju något ganska mjölkigt och skulle bli väldigt blöt om du hade den på en pizza. Jag tror även att gräddfil är surare än vad rømme är. Jag letade lite på http://www.melk.no och det är inte helt klart vad motsvarigheten är men de jämför fetthalten i rømme med fetthalten i crème fraîche, ungefär 35%, och fetthalten i gräddfil ligger på 12%, enligt http://www.arla.se där de även nämnder att den passar bäst till kalla rätter.

    Nu vill jag inte påstå att jag med detta bevisat att rømme inte är gräddfil men att det finns en osäkerhet om dess motsvarighet 😉

    Så du bor i Stavanger, hur länge har du gjort det och är det tillfälligt eller har du för avsikt att stanna? Verkar förvisso lite jobbigt att varje natt gråta sig till sömns pga. dåliga pizzor 😉

    Jag har ju själv jobbat många år i Stavanger och det är faktiskt första sommaren på tio år som jag inte är i Stavanger på sommaren. Orsaken till det är att jag slutligen har lyckats bryta mig loss från arbeten där jag har tidigare erfarenhet är att jag precis har fått ett nytt arbete i Stockholm inom en helt ny bransch och därför är ledig.

    Ha en trevlig sommar i Stavanger!

  5. Frida said

    När jag jämförde rømme med gräddfil tänkte jag i och för sig på lettrømme som nog är den enda varianten jag smakat. Den är ju precis som gräddfil bara ägnat till kalla rätter eftersom den skär sig om man hettar upp den. Jag tror också jag automatiskt har översatt lettrømme till gräddfil eftersom det är det man ska blanda Maaruds dipmix med (i Sverige heter ju Maarud Estrella och där ska man använda gräddfil!). Nåväl, nu läste jag upp mig lite mer på de olika varianterna och inser att seterrømme nog mer är som creme fraiche precis som du säger. Har du förresten smakat rømmegrøt? Jag har inte vågat prova…

    Jag flyttade til Stavanger i september förra året. Jag hade träffat mig en norrman i Irland. Han är för övrigt inte från Stavanger, men vi hade ett erbjudande om en lägenhet här, och eftersom det verkade helt omöjligt att få något på leiemarkedet i Oslo så beslöt vi oss för att prova Stavanger. Jag är inte helt nöjd. Det är för långt från Stockholm (där jag kommer ifrån) och det är för kallt och blåsigt och inte minst regnigt. Hujeda mig vilken höst/vinter det var! Men nu är det sommar, vi har fått en unge och köpt en båt, och det är ju något att glädja sig åt. Jag hoppas ändå att vi flyttar till Stockholm snart. Det är inte bara pizzorna som är bättre i Sverige liksom.

    Kos deg i sommar-Stockholm!

  6. Jag såg faktiskt att det fanns flera olika varianter av rømme när jag letade fakta men undanhöll detta eftersom det talade mot min tes, så vi hade väl lite rätt båda två 🙂

    Nej, det är väl inga höjdare till vintrar i Stavanger men förra sommaren minns jag som ganska bra. Jag lyckades nämligen bada, flera gånger, och tyckte faktiskt att det var ganska skönt, badade i havet ute på Egeland. Jag är egentligen en badkruka och badar bara om det är varmare än 20 grader i vattnet. Båt måste ju ändå vara väldigt kul runt Stavanger? Vet inte om du fiskar men det fungerar ju annars väldigt bra runt omkring där!

    Ha en nydelig sommer i Stavanger!

Kommentera

