Oljeepoken har kommit till sin ände

juni 19, 2007

Japp, nytt arbete på G och med det skulle det vara slut på oljeäventyret för mig.

Jag kommer förmodligen aldrig att uppleva något liknande igen. Det har varit glädje, skräck och förtvivlan om vartannat men det som inte dödar det härdar. Och härdad har jag väl på vissa punkter blivit, jo även släkt och vänner har väl blivit lite härdade av att inte riktigt veta vart jag varit under längre perioder. Jag har väl även skrämt livet ur vissa kamrater med att ringa från kammaren med helium helt oväntat. Men att det en dag skulle ta slut var jag ju egentligen sedan länge förberedd på och att det har tagit så här lång tid var kanske inte tanken. Men att bryta helt med sin hela yrkesverksamma karriär är kanske inte bara enkelt och okomplicerat. Detta var väl även skälet till att jag hamnade där jag är idag. Av allt jag gjort så ångrar jag ingenting för även om det varit plågsamt jobbigt att packa väskan vissa gånger så har det bara stärkt mig i min övertygelse om vad som är viktigt vad som inte är det.

Oavsett om jag lämnar en del av mig bakom mig nu så kommer jag alltid att ha minnena av denna tid kvar inom mig. Och jag kommer alltid att se tillbaka på denna tid som något positivt, kul och utmanade. Jag skulle även rekommendera alla att för en tid prova på att jobba utomlands eller för den delen jobba med olja. Att jobba utomlands är en spännande utmaning som också kan styrka ens känsla av att kunna göra nästan vad som helst utan att vara beroende av andra. Att jobba med olja kan jag mest rekommendera för pengarnas skull 🙂 Men det kan vara ett skäl så gott som något.

Nu gäller det bara att hålla tummarna och hoppas att jag inte måste radera hela detta inlägg på fredag 😉

Ha en underbar vecka och midsommarafton!

5 svar to “Oljeepoken har kommit till sin ände”

  1. sanderoth said

    Skönt, man får gratulera!

  2. Johan said

    Hej!
    Jag är intresserad av att jobba på en oljerigg men hittar inga arbetsgivare som söker personal. Har du några du kan tipsa om?

    Mvh
    Johan

  3. Hej Johan,

    Nja, det beror lite på vad du hade tänkt arbeta med. De arbetsuppgifter som finns på en plattform är: borrelaterade, städning, kök, svetsare, rörmontörer, målare, processtekniker, kranförare, ställningsbyggare, mekaniker, elektriker och kanske något mer som jag inte kommer på just nu. I stort sett alla dessa kräver någon typ av arbetsuppgiftsutbildning samt att du måste ha en offshore safety course som är en veckas utbildning med brand, första hjälpen och säkerhetsutrustning. Denna kurs är ganska dyr och är vanligtvis något de förväntar sig att du har innan du börjar arbeta för något företag.

    Så vad är mitt råd då? Jo att du försöker fixa ett arbete på land för ett företag som skickar folk offshore. Detta för att kunna få företaget att betala kursen för dig samt att du även får erfarenhet av oljeindustrin på ett säkert sätt innan du kan/får åka offshore. Vilket företag du kan söka jobb hos beror på vilken yrkeserfarenhet du har. Vetco, AkerKvaerner och Rosenberg Verft skickar folk offshore inom rör, montering och svetsning tror jag, de har även verksamhet på varv i Norge. Borrning och aktiviteter i samband med detta kräver specialutbildningar som jag inte har någon erfarenhet av, sök via google efter borrning, offshore, Norge, drilling osv. så tror jag att du hittar flera företag som håller på med sådant offshore.

    Slutligen så kan jag bara säga att det är nog ganska svårt att få åka offshore utan någon unik arbetslivserfarenhet. Att få åka ut är något många vill eftersom det betalar väldigt bra men det är en liten andel av den totala oljeindustrin som pågår offshore, det mesta arbetet görs på land.

    Lycka till med arbetsjakten och komihåg att ingenting är omöjligt!

  4. hej tänkte fråga dig om det fins offshore kurs att går i swe och va det kostar??? sen undrar ja om du vet några firomr man kan skicka CV till mvh/Bergman

Kommentera

